Název předmětu | Úvod do teorie měření |
---|---|
Kód předmětu | KCH/P214 |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | nespecifikováno |
Studijní praxe | nespecifikováno |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Sylabus kurzu: Základní pojmy počtu pravděpodobnosti, pravděpodobnost, náhodná veličina, distribuční a pravděpodobnostní funkce, nejdůležitější rozdělení. Základní pojmy matematické statistiky, základní a výběrové soubory. Náhodné výběry, parametry náhodného výběru. Směrodatná odchylka, výběrové rozdělení pravděpodobnosti, bodové a intervalové odhady. Chyby měření, klasifikace chyb, vyjadřování náhodných a systematických chyb. Chyby údajů analogových a digitálních přístrojů. Výpočet chyb přímo měřených veličin. Výpočet chyb nepřímo měřených veličin. Využití kalkulaček a tabulkových procesorů. Nejistoty měření, pojem nejistot měření, model měření, standardní nejistoty, Kombinované a rozšířené nejistoty, zápis výsledků měření. Zásady pro hodnocení přesnosti naměřených výsledků, postupy pro zpracování naměřených souborů hodnot, zápis celkového výsledku měření. Měření funkčních závislostí, následná měření, měření periodických dějů, vyjadřování chyb měření. Využití kalkulaček a tabulkových procesorů. Základy vyrovnávacího počtu, základní pojmy regresní analýzy, vyrovnání lineární závislosti početně a graficky, metoda nejmenších čtverců. Zásady správného měření, čtení na stupnici, přesnost a citlivost měřících přístrojů, lineární interpolace, váhy a vážení, použití měřítka s noniem. intervalů.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními principy statistického uvažování a s jejich aplikací. Seminář je zaměřen na aplikace statistických metod a na správnou interpretaci výsledků statistických výpočtů. Absolvent kurzu bude schopen zpracovat naměřená data a správně interpretovat získané výsledky. Pozornost je věnována zejména bodovým a intervalovým odhadům parametrů základních rozdělení, testování hypotéz o parametrech základních rozdělení, lineární regresi a korelaci náhodných veličin. Průběžně jsou ve výuce používány dostupné statistické programy pro PC (Excel). Zápočet studenti získají na základě úspěšného vypracování závěrečného testu.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Docházka (maximálně 2 neomluvené absence) a splnění závěrečného testu (posluchač samostatně zpracuje daná data podle zadaných úkolů). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Toxikologie a analýza škodlivin (A14) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Chemie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Chemické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |