It will be focused on traditional and less traditional methods and concrete techniques which are used in quantitative and qualitative empiric researches of pedagogical phenomena. For example: observation, scaling, questionnaire methods, interview, experiment, content textual analysis, Q-methodology, semantic element etc. Bases for statistical processing of research data using descriptive and inductive methods of a statistical analysis will also be dealt.
|
-
American Educational Research Journal.
-
European Educational Research Journal.
-
Pedagogická orientace.
-
Pedagogika.
-
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: PAIDO, 1996.
-
GAY, L., R., MILLS, G., AIRASIAN, P., W. Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. Prentice Hall 2005.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum - základní metody a aplikace.. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999, s.91. ISBN 80-85931-68-0..
-
CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Olomouc: PF UP, 1995.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice.. Olomouc: VUP, 2000. ISBN 80-7067-798-8.
-
MAŇÁK, J., ET AL. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: PF MU, 1996.
-
Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Praha: Karolinum, 1995.
-
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základní kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999.
-
ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PdF UK,. 1998.
|