Course: Developmental Tendencies of Czech Syntax from Didactic viewpoint

« Back
Course title Developmental Tendencies of Czech Syntax from Didactic viewpoint
Course code KBO/D040
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Doctoral
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Mitter Patrik, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
The subject targets these themes: 1. synchronic and diachronic dynamics of syntax, 2. changes of developmental dynamics in written and spoken discourses (standard and general in different communicative spheres), 3. functional and communicative aspects of developmental dynamics in a syntactic subsystem, 4. syntactic changes in syntagmatic and sentence structures, 5. developmental tendencies of syntax in the Czech language teaching context; concrete syntactic phenomena are discussed concerning the dynamics of standard Czech, 6. didactic preparation and readiness of Czech teachers.

Learning activities and teaching methods
unspecified, unspecified, unspecified, unspecified
Learning outcomes
The course is focused on Developmental Tendencies of Czech Syntax from Didactic viewpoint.
The student is well versed in the methodology field.
Prerequisites
The student is able to separate professional and creative work.

Assessment methods and criteria
unspecified
Review on a specialized monograph or article (the submitted version is evaluated, not the publication).
Recommended literature
  • Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia 1996.
  • Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2002.
  • Odborné a vědecké časopisy, sborníky, antologie..
  • Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha 1996 + 2. vyd. Praha. 2000.
  • ČERMÁKOVÁ A. Valence českých substantiv. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2009.
  • Daneš, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha. 1997.
  • Grepl, M. - Karlík, P. Skladba češtiny. Votobia. Olomouc. 1998.
  • HOŠNOVÁ, E. Studie z výboje novočeské syntaxe (konjunkce, pronominalizace). AUC Philologica - Monographia CXLV. Praha: Karolinum.
  • Sgall, P. - Hronek, J. Čeština bez příkras. HaH. Zbuzany. 1991.
  • SVOZILOVÁ, N. - PROUZOVÁ, H. - JIRSOVÁ, A. Slovesa pro praxi. Valenční slovník nejčastější českých sloves. Praha: Academia 1997.
  • SVOZILOVÁ, N. - PROUZOVÁ, H. - JIRSOVÁ, A. Slovník slovesných, substantivních a adjektivních vazeb a spojení. Praha: Academia 2005.
  • VYCHODILOVÁ, Z. Výrazové prostředky textové soudržnosti v češtině v porovnání s ruštinou.. Olomouc: UP, 2008.
  • ZIMOVÁ, L. Obtížnější jevy syntaktického rozboru. I. díl. Ústí n. L: UJEP v Ústí n. L..
  • ZIMOVÁ, L. Způsoby vyjadřování větných členů v textu. Konkurence pojmenování, pronominalizace a elize. AUP Studia Linguistica 5. Ústí nad Labem: UJEP.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech Studies Theory of Education (A7) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: -