Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní seminář: seznámení s problematikou a logistikou univerzitního předmětu. 2. Čeština jako artefakt tisíciletí (800-1800). 3. Počátky moderní češtiny - 19. století. Přelom století jako konečná fáze obrození. Celonárodní gramotnost. 4. Meziválečná fáze, nové požadavky samostatného státu, staré (purismus) a nové (světovost Pražské školy). Teorie jazykové kultury a vzorného autora (K. Čapek). 5. Postavení češtiny za německé okupace - dovolené a nedovolené. 6. Pozitiva a negativa ve vývoji společnosti a jazyka let 50. a 60. 7. Čeština let 70. a 80. Ideologická koncepce "demokratizace" jako tlustá čára za "kapitalistickou" minulostí. 8. Vývoj od let 90. Nová postsocialistická demokracie v jazyce. Vedoucí role médií, neintervence češtinářů. 9. Účast cizích jazyků, včetně slovenštiny - pozitiva a negativa. 10. Pojem jazykové ekologie. Jazyková etika a její česká tradice. Otázka zániku jazyků - přežije čeština 21. století? 11. Současná stratifikace jazyka: dialekty, obecná čeština, mikro-jazyky, problematika česko-slovenštiny; jazykové styly praktické i nadstandardní, jejich role ve společnosti a jejím rozvrstvení. 12. Integrace evropských jazyků: jazykový euro-areál, místo češtiny jako euro-jazyka slovanského, leč západního. 13. Závěrečný seminář - shrnutí a hodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Tento studijní předmět je zaměřen na posluchačovo základní seznámení se stabilitou a variabilitou současné češtiny včetně základních údajů za posledních 5 generací, tj. od přelomu 19. - 20. století. Zohledněn je kontext geopolitického a kulturního vývoje. Průzkum se soustředí na otázky úlohy jazyka v národním společenství, a to po stránce jazykového systému, jeho proměn, jeho dopadu na společnost i po stránce jazykových postojů jeho nositelů. Jazyk je nejen komunikace, ale především životní prostředí (jazyková ekologie). Zahrnuta je vícerozměrná stratifikace češtiny, problematika vlivu cizích jazyků včetně slovenštiny, jejich pozitivní i negativní aspekty. Nově je zařazen problém integrace evropských jazyků (euro-lingvistika), výhledů existence češtiny v 21. století.
Student ovládá základní pojmy dynamismu češtiny, jeho podnětí historické, vnitřní, kodifikační a vnější (politické, cizojazyční). Zároveň je schopen vnímat rozdíl mezi komunikační funkcí jazyka, jeho vnitřním uspořádáním a schopností být pro člověka jeho životním prostředím.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Cvrček V. Teorie jazykové kultury po roce 1945. Praha: Karolinum, 2006.
-
Čechová M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 2006.
-
Čermák F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2018.
-
Daneš F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997.
-
Hasil, J. Čeština v proměnách 20. století in Přednášky z XLVII. běhu Letní školy slovanských studií, s. 53-62. Praha: UK, 2004.
-
Hasil, J. Euročeština? in Přednášky z XLIX. běhu Letní školy slovanských studií, s. 64-70. Praha: UK v nakladatelství ISV, 2006.
-
Havránek, B. Vývoj spisovného jazyka českého (In:) Československá vlastivěda, řada II. Praha: Sfinx, 1936.
-
Jančáková J. a kol. (ed.). Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: Filozofická fakulta UK, 1995.
-
Kol. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Lidové noviny, 2002.
-
Martincová O. a kol. Nová slova v češtině. Slovník neologismů. Praha: Academia, 1998.
-
Marvan G. J.:. Evropa pro Evropany skrze jejich jazyk. Společná Evropa po staletí - prizmatem češtiny in Marvan, G.J.: Introducing Europe to Europeans through their language. One Europe for centuries - The Euro-Czech view, s. 95-107. Praha: FF UK, 2008.
-
Marvan J. Brána jazykem otvíraná aneb O češtině světové. Praha: Academia, 2004.
-
Marvan J. Cesty ke spisovné češtině - prvních tisíc let (800-1800). Malý průvodce dějinami české jazykové mysli. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 2006.
-
Marvan J. Jazyk - jeho český příběh. Prvních tisíc let (800-1800). Malý průvodce cestami české lingvoekologie. Praha: Karolinum, 2015.
|