The aim of the course is to understand the importance of language knowledge, its operating and affecting listeners and spectators. Students learn the methods of analysis and evaluation of spoken news and to approach to the spoken news not just as to conscious activity of a journalist but also as to concrete, visible and audible result of his activity.
Student is well orientated in the genre of news (classical, acoustic, reportage news), he knows the methods of linguistic analysis and is able to apply them in the analysis of spoken news, is able to objectively evaluate the newscast, he is aware of the complex action of the verbal and nonverbal features, he can handle separate preparation of the spoken news reports (television, radio) and its presentation before an audience with regard to general requirements (objectivity, speed, accuracy, balance, choice of vocabulary, voice modulation).
|
-
Bauer, J., Grepl, M. Skladba spisovné češtiny. Praha: SPN, 1970.
-
Čechová, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1996.
-
Ftorek, J. Public relations jako ovlivňování mínění-Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. Praha: Grada, 2009.
-
Hůrková, M. Česká výslovnostní norma. Praha: Sciencia, 2001.
-
Jirák, J., Koolová, B. Masová média. Praha: Portál, 2015.
-
Kraus, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha. Karolinum, 2008.
-
Minářová, E. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011.
-
Osvaldová, B. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 1998.
-
Palková, Z. Stručná pravidla české ortoepie. Praha: ČRo, 1994.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
-
Štembergová, Š. Výrazová složka mluveného projevu. Ostrava: SKKS, 1990.
-
Urban, L. - Dubský, J. - Murdza, K. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada Publishing, 2011.
-
Vysekalová,, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2012.
|