Cílem předmětu je poznání významu znalosti jazyka, jeho fungování a působení na posluchače a diváky. Studenti se učí metodám analýzy a hodnocení mluveného zpravodajství a přistupovat k mluvenému zpravodajství nejen jako k vědomé činnosti novináře, ale i jako ke konkrétnímu, viditelnému a slyšitelnému výsledku jeho činnosti.
Student se dobře orientuje ve zpravodajských žánrech (klasická, zvuková, reportážní zpráva), zná metody jazykové analýzy a dokáže je aplikovat při analýze mluveného zpravodajství, dovede objektivně hodnotit zpravodajské relace, uvědomuje si komplexnost působení prostředků verbálních i nonverbálních, zvládne samostatnou přípravu mluvené zpravodajské relace (televizní, rozhlasové) a její přednesení před publikem s ohledem na obecné požadavky (objektivita, rychlost, přesnost, vyváženost, výběr slovní zásoby, modulace hlasu).
|
-
Bauer, J., Grepl, M. Skladba spisovné češtiny. Praha: SPN, 1970.
-
Čechová, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1996.
-
Ftorek, J. Public relations jako ovlivňování mínění-Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. Praha: Grada, 2009.
-
Hůrková, M. Česká výslovnostní norma. Praha: Sciencia, 2001.
-
Jirák, J., Koolová, B. Masová média. Praha: Portál, 2015.
-
Kraus, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha. Karolinum, 2008.
-
Minářová, E. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011.
-
Osvaldová, B. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 1998.
-
Palková, Z. Stručná pravidla české ortoepie. Praha: ČRo, 1994.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
-
Štembergová, Š. Výrazová složka mluveného projevu. Ostrava: SKKS, 1990.
-
Urban, L. - Dubský, J. - Murdza, K. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada Publishing, 2011.
-
Vysekalová,, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2012.
|