Vyučující
|
-
Fibiger Martin, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní terminologie. 2. Editor, cíle jeho práce. 3. Textové prameny a dokumentační materiál. 4.-5.Typy vydání a jejich uspořádání. 6.-7. Určení výchozího textu. Kritika výchozího textu. Kanonický text. 8.-9. Úprava textu k vydání. 10.Uspořádání spisů a jednotlivých svazků. 11.Komentáře. 12.- 13.Dnešní stav kriticky připravovaných edic. 14. Závěrečné shrnutí a hodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získat základní poučení o práci editora a prokázat schopnost samostatné ediční práce. V průběhu seminářů jsou nejprve představeny zásady textově-kritické práce (pozornost obrácena k problémům určování výchozího textu, stanovení textu kanonického, úpravě textu k vydání, uspořádání spisů a svazků díla, přípravě komentářů). Na konkrétních textech je pak prakticky aplikována ediční technika - studenti se v průběhu seminářů podílejí na přípravě drobných edicí jak ze starší, tak z novější literatury. Na závěr kurzu (v souvislosti s udílením zápočtů) probíhá diskuse a hodnocení odevzdaných textů.
Student má základní poznatky z oblasti korektorské, ediční a textově-kritické práce, rozumí základním textologickým pojmům, orientuje se v ediční poznámce, rozumí zásadám redakční práce, je schopen podílet se na přípravě textu k vydání.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Kol. Editor a text. Úvod do praktické textologie. Praha, Litomyšl: Paseka, 2006.
-
Kusý, I. Text a textológie. Bratislava: Veda, 1989.
-
Vašák, P. a kol. Textologie. Teorie a ediční praxe. Praha: Karolinum, 1993.
|