Předmět: Tvůrčí psaní

« Zpět
Název předmětu Tvůrčí psaní
Kód předmětu KBO/4232
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Harák Ivo, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní seminární lekce, seznámení studentů s problematikou semináře, prověřování motivace studentů. 2. Výtvarné dílo jako cesta k uchopení problémů při tvorbě textů. 3. Interpretace a metainterpretace. 4. Dotváření cizího textu jako cesta k autorovu pojetí. 5. Odlišnosti různých typů kreativity. 6. Umělecky tvůrčí přístup jako cesta k řešení věcných problémů. 7. Hledání slova hledáním sebe; individuální významy slov. 8. Tvorba textu jako způsob hledání a zpřesňování významu. 9. Básnicky bydlí člověk. Poezie a filozofie. 10. Odlišnost "pravdy" publicistické, vědecké a umělecké. 11. (Ne) přesnost asociací = krása v různosti. 12. Literatura jako zmnožení možností člověka. 13. Workshop tvůrčího psaní (třídenní, "v plenéru").

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Seminář je určen k rozvinutí kreativity studentů při psaní publicistických, odborných, případně literárních textů. Studenti se učí interpretovat cizí text, odhalovat v něm autorský záměr i jeho sémantický potenciál. Na základě toho se následně snaží vytvářet uměleckoteoretické koncepce tvůrčích přístupů k práci s vlastním textem. Zkouška probíhá formou hodnocení odevzdaného textu. Hodnotí se: a) naplnění formálních kritérií (žánr, styl, útvar, kompozice); b) jazyková správnost (dodržení pravopisné, stylové normy); c) nápaditost a originalita zpracování (obsahová i formální).
Student je způsobilý vytvořit nápaditě zpracovaný publicistický, odborný nebo umělecký text libovolného rozsahu a formy; seznámí se se způsoby, jak vlastní kreativitu podněcovat.
Předpoklady
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

docházka aktivita samostatný výstup test
Doporučená literatura
  • Fišer, Z.:. Tvůrčí psaní - Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2009.
  • Kolář, J. a kol. Jak se dělá báseň. Praha: Československý spisovatel, 1969.
  • Kopáč, R. - Osvaldová, B. Pokusy o dobrodružství. Praha: Academia, 2008.
  • Kožmín, Z. Interpretace básní. Praha: SPN, 1986.
  • Kupcová, H. (ed.). Krok k autorské existenci. Praha: VŠJŠ, 2001.
  • Opelík, J. a kol. Jak číst poezii. Praha: Čs. spisovatel, 1969.
  • Štolba, J. Nedopadající džbán. Praha: TORST, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk pro média a veřejnou sféru (A14) Kategorie: Filologické vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní