Vyučující
|
-
Trpka Vladimír, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Marketingová komunikace a místo reklamy v ní. Reklama jako společenský jev. 2. Historie reklamy. Kritéria klasifikace reklamy. Druhy reklamy. 3. Psychologie reklamy. 4. Základní požadavky na reklamu. Reklamní text, stylotvorní činitelé, konstituování reklamního funkčního stylu. 5. -6. Tisková reklama a její druhy. Reklamní žánry tiskové reklamy. 7. Neverbální složky v reklamě. Audiovizuální reklama. Výslovnostní styly v reklamě. 8. Persvaze v reklamních textech. Kulturní zdroje a jazykové zdroje persvazivnosti reklamního textu. 9. - 10. Lexikální a syntaktické prostředky současné české reklamy. Logo, slogan, titulek, značka. 11. Vtip, humor, hra s jazykem v reklamních textech. 12. -13. Tvorba reklamního textu. (Komerční) prezentace v denním tisku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na reklamu jako specifickou oblast veřejné komunikace. Důraz je kladen na poznání všech složek reklamního komunikátu a jeho všestrannou analýzu. V popředí zájmu je jednak jazyková stránka současných českých reklamních textů, jednak jejich stránka stylová, a to s přihlédnutím k žánrové různorodosti tiskové reklamy a s ohledem na různé druhy reklamy. Jedním z cílů tohoto kurzu je rozvíjet u studentů takové dovednosti, které jsou nezbytné pro tvorbu reklamních komunikátů, jejichž součástí je složka verbální (ve formě a/nebo mluvené a psané).
Student umí charakterizovat reklamu jako specifický druh veřejné komunikace; uvést a vymezit hlavní znaky reklamy, odůvodnit úlohu psychologických aspektů v reklamě, analyzovat reklamní komunikát z hlediska autora a příjemce, stavby komunikátu atd.; rozlišovat druhy reklamních komunikátů, odůvodnit klasifikační kritéria; uvést typické výrazové prostředky reklamních komunikátů s důrazem na prostředky jazykové; popsat manipulativní techniky reklamních textů s ohledem na adresáta diferencovaného podle pohlaví, věku atd. Student dovede spolupracovat v tvůrčím týmu, přinášet originální nápady, navrhovat řešení; vytvořit varianty verbální složky reklamy pro vybraného zadavatele, např. školy, kulturní a sportovní instituce, cestovní kanceláře apod.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test, Rozhovor
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Čechová, M. - Krčmová, M. - Minářová, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
-
Čmejrková, S. Reklama v češtině. Čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000.
-
Křížek, Z. - Crha, I. Jak psát reklamní text. Praha: Grada Publishing, 2012.
-
Mastný, J. Reklama ve světě médií. Praha: Vysoká škola hotelová v Praze 8, 2010.
-
Pospíšil, J. - Závodná, L., S. Jak na reklamu. Praha: Computer Media, 2012.
-
Srpová, H. - Bartošek, J. - Čmejrková, S. - Jaklová, A. - Pácl, P. Od informace k reklamě. Ostrava: FF OU, 2007.
-
Srpová, H. (ed.). Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích. Ostrava: FF OU, 2005.
-
Srpová, H. Knížka o reklamě. Ostrava: FF OU, 2008.
-
Šebesta, K. Reklamní texty. Jejich funkce a výstavba. Praha: FF UK, 1990.
-
Vysekalová, J. - Komárková, R. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2002.
-
Vysekalová, J. - Mikeš, J. Reklama. Jak dělat reklamu. Praha: Grada Publishing, 2010.
|