Předmět: Jazyk a styl publicistiky

« Zpět
Název předmětu Jazyk a styl publicistiky
Kód předmětu KBO/4229
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Mitter Patrik, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky. Základní literatura oboru. 2. Vymezení publicistického stylu a jeho místo v soustavě funkčních stylů. 3.-5. Vnitřní diferenciace publicistického stylu. Žánry zpravodajské, analytické a beletristické. Práce s textem. 6. Výstavba publicistických textů. Horizontální a vertikální členění textů. 7. - 10. Jazyková stránka publicistických testů. Práce s testem. 11. Mluvená a psaná publicistika. 12. Styl reklamy a inzerce. 13. Samostatná tvorba publicistických textů. 14. Zhodnocení seminářů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Posluchači se seznámí s jednotlivými druhy žánrů publicistického stylu (se žánry zpravodajskými, analytickými, beletristickými), a s výstavbou těchto textů. Pozornost bude věnována dále kompozici a jazykové (gramatické a lexikální) stránce publicistických textů. Styl těchto textů bude zkoumán na základě práce s publicistickými texty a s ohledem na jejich komplexně pojatou persvazivní funkci. Posluchači získají znalosti o výstavbě publicistických textů a o jejich vnitřní žánrové diferenciaci. Budou schopni identifikovat příslušný žánr (na korpusu publicistických textů) a analyzovat jeho kompozici a užité jazykové prostředky z hlediska stylového. Na základě teoretických znalostí budou schopni samostatně stylizovat jednotlivé druhy publicistických textů (zvláště zpravodajské a analytické). Zkouška je písemná.
Student ovládá terminologii oboru stylistika; orientuje se v soustavě funkčních stylů; dokáže identifikovat publicistický text, charakterizovat jeho kompozici a typické jazykové prostředky; umí provést slohový rozbor zvoleného publicistického textu; je schopen aplikovat teoretické poznatky stylistiky při vlastní tvorbě textů.
Předpoklady
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

docházka aktivita samostatný výstup test seminární práce
Doporučená literatura
  • Bartošek, J. Jazyk současné české politiky. Olomouc: FF UP, 1993.
  • Bečka, J. V. Česká stylistika. Praha: Academia, 1992.
  • Čechová, M. - Krčmová, M. - Minářová, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
  • Čmejrková, S. - Hoffmannová, J. (ed.). Jazyk, média a politika. Praha: Academia, 2003.
  • Čmejrková, S. Reklama v češtině. Čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000.
  • Jedlička, A. Spisovný jazyk v současné komunikaci. 2. vyd.. Praha: UK, 1978.
  • Mistrík, J. Štylistika 3., dopl. vyd.. Bratislava: ŠPN, 1997.
  • Srpová, H. K aktualizaci a autoromatizaci v současné psané publicistice. Ostrava: OU, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk pro média a veřejnou sféru (A14) Kategorie: Filologické vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní