Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Význam kultury mluveného projevu v mluveném zpravodajství, v řeči moderátora žánrově odlišných pořadů a dalších veřejných mluvčích. 2. Správná výslovnost hlásek. 3. Zvukové prostředky souvislé řeči a jejich adekvátní realizace. 4. Modulace silová, tónová, časová, modulace barvy hlasu. 5. Správné dýchání při řeči. Dechová cvičení. 6. Hlasová cvičení - hlasová ohebnost. Artikulační cvičení. 7. Nonverbální (zejména akustické) prostředky a jejich význam v komunikaci. 8. Zásady výrazného přednesu. 9. Procvičování mluveného projevu. 10. Poslech ukázek: umělecký přednes, mluvené zpravodajství, slavnostní projev, smuteční projev apod. 11 - 12. Cvičení. 14. Příprava a předvedení souvislého mluveného projevu (vlastní výběr).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je zkvalitnit mluvený projev studentů, naučit je správné technice řeči, vést je k výraznému užívání prozodických prostředků v žánrově odlišných projevech.
Student umí využívat teoretické znalosti o technice řeči v praxi, má výraznou výslovnost, adekvátně užívá prozodické prostředky, jimiž kladně působí na posluchače v konkrétní komunikační situaci.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Hůrková, M. Česká výslovnostní norma. Praha: Sciencia, 2001.
-
Krobotová, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu.. Olomouc:UP, 2000.
-
Mistrík, J. Vektory komunikácie. Bratislava: Vydavatelstvo UK, 1999.
-
Palková, Z. Stručná pravidla české ortoepie. Praha: ČRo, 1994.
-
Svobodová, M. Mluv, mluv - zajímáš mě. Praha: Pragoeduca, 2002.
-
Štembergová, Š. Výrazová hlediska mluveného projevu. Praha: SKKS, 1980.
-
Štembergová, Š. Výrazová složka mluveného projevu. Hradec Králové: Krajské kulturní středisko Hradec Králové, 1986.
|