Předmět: Základy práva a mediální komunikace

« Zpět
Název předmětu Základy práva a mediální komunikace
Kód předmětu KBO/4224
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Chuchút Michal, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod do práva (pojem práva a právní normy, veřejnoprávní a soukromoprávní regulace, oblasti práv). 2. Tvorba a prameny práva (legislativní proces, pyramida právní síly, základní zásady práva). 3. Dělba moci, právní stát (dělba moc ve státě, vliv soudní moci na legislativu). 4. Právní úkony a právní skutečnosti v praxi (teorie právního úkonu, právní skutečnosti). 5. Vybrané kapitoly občanského práva. 6. Občanskoprávní a obchodněprávní závazkové vztahy. 7. Teorie obchodních společností (druhy obchodních společností, odpovědnostní vztahy v rámci společnosti). 8. Pracovněprávní vztahy (základní aspekty pracovněprávního vztahu, práva a povinnosti zaměstnavatele). 9. Základy evropského práva (fungování EU, její orgány). 10. Úvod do trestního práva. 11. Vybrané kapitoly mediálního práva (pojem, subjekty, právní konsekvence protiprávního jednání); právní úprava veřejnoprávních médií. 12. Právní regulace reklamy v soukromoprávních a veřejnoprávních médiích. 13. Aktuální trendy v českém právu a právu Evropské unie. 14. Závěr- příprava na zkoušku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na základní aspekty práva v České republice s důrazem na praktické znalosti. Po absolvování předmětu budou mít studenti základní povědomí o fungování právního řádu i soudnictví. S ohledem na zaměření oboru je do kurzu začleněna problematika veřejnoprávních médií a jejich právního postavení, právní úprava reklamy a také téma ochrany osobnosti. Předmět je zakončen písemnou zkouškou.
Student se orientuje v současných vývojových tendencích v oblasti svobody projevu v dnešních médiích, zná principy veřejnoprávní regulace reklamy a soukromoprávní regulace nekalé soutěže.
Předpoklady
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

docházka aktivita samostatný výstup test
Doporučená literatura
  • Boguszak, J., Čapek, J., Gerloch, A. Teorie práva. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.
  • Gerloch, A. Teorie a praxe tvorby práva.. Praha: ASPI, 2008.
  • Gerloch, A. Teorie práva. 4. upr. vyd.. Plzeň: Aleš Čeněk, 2007.
  • Knap, K. Ochrana osobnosti podle občanského práva. 4. přeprac. a dopl. vyd.. Praha: Linde, 2004.
  • Schelle, K. a kol. Základy práva. Praha: Eurolex Bohemia, 2004.
  • Weinberger, O. Norma a instituce: úvod do teorie práva. Brno: Masarykova univerzita, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk pro média a veřejnou sféru (A14) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní