Předmět: Syntax II

« Zpět
Název předmětu Syntax II
Kód předmětu KBO/4223
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Mitter Patrik, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Věta a text. Elementární textová jednotka (výpověď) a její gramatická struktura. Vymezení textu jako vyšší jednotky. 2.-3. Návaznost ETJ v textu: způsoby a prostředky. Koreference, izotopické vztahy, izotopické řetězce, síť izotopických vztahů v textu. Koherence textu. 4. Koheze textu. Konektory lexikální a gramatické, jejich fungování v textu. 5. Téma textu a jeho rozvíjení. 6. Horizontální členění textu. Odstavec jako jednotka tematicko-kompoziční. 7. Aktuální členění a pořádek slov v české větě a souvětí. Aktuální členění a text: tematicko-rematické posloupnosti v textu. 8.-9. Výpověď a její záměrná a nezáměrná modifikace v textu. 10.-11. Sevřená a uvolněná větná stavba v textu. 12. Reliéfizace výpovědi a textu. Vertikální členění textu. 13. Recepce a interpretace věcného textu. 14. Hodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět je v návaznosti na Syntax I zaměřen na poznání teoretických základů nadvětné a textové syntaxe. Nedílnou součástí je práce s různými komunikáty, zejména psanými texty publicistickými, administrativními, reklamními a odbornými.
Student umí identifikovat nadvětné skladební jevy a vysvětlit principy jejich fungování v textu; rozlišovat různé druhy konektorů a jejich místo v izotopických řetězcích v textu; popsat hlavní slovosledné činitele a objasnit jejich vliv na pořádek slov ve větě a větné posloupnosti; objasnit úlohu tematicko-rematických posloupností ve výstavbě textu; rozlišovat skladební prostředky charakteristické pro mluvené, resp. psané jazykové projevy; uvést a popsat záměrné a nezáměrné textové modifikace výpovědi, Student dokáže užívat ve svém mluveném a psaném projevu bohatší repertoár stylově vhodných skladebních prostředků; korigovat interpunkční chyby a vysvětlit, proč k nim došlo; upozornit na skladební nedostatky v mluveném nebo psaném projevu, vysvětlit jejich podstatu a opravit je; respektovat ve svém projevu, že i text (nikoli jen věta a souvětí) má svou syntax.
Předpoklady
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

docházka aktivita samostatný výstup test
Doporučená literatura
  • Vybrané přednášky ze sborníků Přednášky z xx. běhu LŠSS (Praha: UK, 2001-2011).
  • Vybrané příspěvky z časopisů Naše řeč, Český jazyk a literatura, Slovo a slovesnost a z tematicky nebo příležitostně zaměřených sborníků..
  • Daneš, F. Jazyk a text. I a II.. Praha: FF UK, 1999.
  • Grepl M., Karlík, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.
  • Hoffmannová, J. Stylistika a ??. Praha: Trizonia, 1997.
  • Hrbáček, J. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Praha:Trizonia, 1993.
  • Jaklová, A. Úvod do textové lingvistiky. České Budějovice: JČU, 1999.
  • Kol. Mluvnice češtiny 3, oddíl Textová syntax. Praha: Nakladatelství LN, 1998.
  • Zimová, L. Cvičení a úkoly ze skladby. Ústí nad Labem: UJEP, 2009.
  • Zimová, L. Vyjadřování větných členů v textu. Konkurence pojmenování, pronominalizace a elize. Ústí nad Labem: UJEP, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk pro média a veřejnou sféru (A14) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní