Vyučující
|
-
Mitter Patrik, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Věta a text. Elementární textová jednotka (výpověď) a její gramatická struktura. Vymezení textu jako vyšší jednotky. 2.-3. Návaznost ETJ v textu: způsoby a prostředky. Koreference, izotopické vztahy, izotopické řetězce, síť izotopických vztahů v textu. Koherence textu. 4. Koheze textu. Konektory lexikální a gramatické, jejich fungování v textu. 5. Téma textu a jeho rozvíjení. 6. Horizontální členění textu. Odstavec jako jednotka tematicko-kompoziční. 7. Aktuální členění a pořádek slov v české větě a souvětí. Aktuální členění a text: tematicko-rematické posloupnosti v textu. 8.-9. Výpověď a její záměrná a nezáměrná modifikace v textu. 10.-11. Sevřená a uvolněná větná stavba v textu. 12. Reliéfizace výpovědi a textu. Vertikální členění textu. 13. Recepce a interpretace věcného textu. 14. Hodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je v návaznosti na Syntax I zaměřen na poznání teoretických základů nadvětné a textové syntaxe. Nedílnou součástí je práce s různými komunikáty, zejména psanými texty publicistickými, administrativními, reklamními a odbornými.
Student umí identifikovat nadvětné skladební jevy a vysvětlit principy jejich fungování v textu; rozlišovat různé druhy konektorů a jejich místo v izotopických řetězcích v textu; popsat hlavní slovosledné činitele a objasnit jejich vliv na pořádek slov ve větě a větné posloupnosti; objasnit úlohu tematicko-rematických posloupností ve výstavbě textu; rozlišovat skladební prostředky charakteristické pro mluvené, resp. psané jazykové projevy; uvést a popsat záměrné a nezáměrné textové modifikace výpovědi, Student dokáže užívat ve svém mluveném a psaném projevu bohatší repertoár stylově vhodných skladebních prostředků; korigovat interpunkční chyby a vysvětlit, proč k nim došlo; upozornit na skladební nedostatky v mluveném nebo psaném projevu, vysvětlit jejich podstatu a opravit je; respektovat ve svém projevu, že i text (nikoli jen věta a souvětí) má svou syntax.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Vybrané přednášky ze sborníků Přednášky z xx. běhu LŠSS (Praha: UK, 2001-2011).
-
Vybrané příspěvky z časopisů Naše řeč, Český jazyk a literatura, Slovo a slovesnost a z tematicky nebo příležitostně zaměřených sborníků..
-
Daneš, F. Jazyk a text. I a II.. Praha: FF UK, 1999.
-
Grepl M., Karlík, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.
-
Hoffmannová, J. Stylistika a ??. Praha: Trizonia, 1997.
-
Hrbáček, J. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Praha:Trizonia, 1993.
-
Jaklová, A. Úvod do textové lingvistiky. České Budějovice: JČU, 1999.
-
Kol. Mluvnice češtiny 3, oddíl Textová syntax. Praha: Nakladatelství LN, 1998.
-
Zimová, L. Cvičení a úkoly ze skladby. Ústí nad Labem: UJEP, 2009.
-
Zimová, L. Vyjadřování větných členů v textu. Konkurence pojmenování, pronominalizace a elize. Ústí nad Labem: UJEP, 1994.
|