Kurz vede studenty k základní orientaci v metodách výzkumu mediálních obsahů v souvislosti s některými současnými mediálněvědními a sociologickými teoriemi. Cílem kurzu je představit tyto teorie a metody a poskytnout studentům spolehlivé nástroje k interpretaci některých mediálních obsahů. Studenti formulují otázky pro hledání souvislostí mezi působením médií a společenskou změnou, vlivem médií na veřejnou komunikaci. Zamýšlejí se nad tématy: svoboda slova a cenzura, regulace médií, úloha novináře, persvaze, propaganda. Důraz je kladen na trénink kritického myšlení a vlastní interpretaci mediálních obsahů.
Student se dobře orientuje v metodách výzkumu mediálních obsahů, dovede interpretovat vybrané mediální obsahy, dokáže nalézat souvislosti mezi vlivem médií na vědomí příjemců, rozpoznává prostředky persvaze v komunikaci a umí kriticky nahlížet na vlastní interpretaci mediálního sdělení.
|
-
Boorstin, D. The Image. A guide to pseudo-events in America. New York: Vintage Books, 1992.
-
Burton, G., Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister and Principal, 2001.
-
Fairclough, N. Media discourse. London: Arnold, 1995.
-
Flusser, V. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.
-
Jirák, J., Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, 2000.
-
Lippmann, W. Public Opinion. New York: Free Press Paperbacks, 1997.
-
Mcquail, D. Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál, 1999.
-
Meyrowirz, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
-
Schulz, W., Hagen, L., Scherer, H., Reifová, I. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 1998.
-
Schulz, W., Reifová, I. a kol. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2004.
|