Předmět: Mediální výchova

« Zpět
Název předmětu Mediální výchova
Kód předmětu KBO/4213
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Zejdová Zuzana, PhDr.
Obsah předmětu
1. Vývoj představ o účincích médií. 2. Regulace a autoregulace médií. 3. Ekonomické a politické vlivy v médiích. 4. Stereotypy v mediálních obsazích (reklama). 5. Přesvědčovací techniky reklamy. 6. Archetypy v mediálních obsazích (zpravodajství). 7. Ovlivňování veřejného mínění a propaganda. 8. Vliv elektronických médií na sociální chování. 9. Teorie sociální konstrukce reality. 10. Pseudoudálost. 11. Kvalitativní obsahová analýza - praktické cvičení. 12. Kvantitativní obsahová analýza - praktické cvičení. 13. - 14. Reflexe studentských prací.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Kurz vede studenty k základní orientaci v metodách výzkumu mediálních obsahů v souvislosti s některými současnými mediálněvědními a sociologickými teoriemi. Cílem kurzu je představit tyto teorie a metody a poskytnout studentům spolehlivé nástroje k interpretaci některých mediálních obsahů. Studenti formulují otázky pro hledání souvislostí mezi působením médií a společenskou změnou, vlivem médií na veřejnou komunikaci. Zamýšlejí se nad tématy: svoboda slova a cenzura, regulace médií, úloha novináře, persvaze, propaganda. Důraz je kladen na trénink kritického myšlení a vlastní interpretaci mediálních obsahů.
Student se dobře orientuje v metodách výzkumu mediálních obsahů, dovede interpretovat vybrané mediální obsahy, dokáže nalézat souvislosti mezi vlivem médií na vědomí příjemců, rozpoznává prostředky persvaze v komunikaci a umí kriticky nahlížet na vlastní interpretaci mediálního sdělení.
Předpoklady
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

docházka aktivita samostatný výstup test seminární práce
Doporučená literatura
  • Boorstin, D. The Image. A guide to pseudo-events in America. New York: Vintage Books, 1992.
  • Burton, G., Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister and Principal, 2001.
  • Fairclough, N. Media discourse. London: Arnold, 1995.
  • Flusser, V. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.
  • Jirák, J., Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, 2000.
  • Lippmann, W. Public Opinion. New York: Free Press Paperbacks, 1997.
  • Mcquail, D. Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál, 1999.
  • Meyrowirz, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006.
  • Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
  • Schulz, W., Hagen, L., Scherer, H., Reifová, I. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 1998.
  • Schulz, W., Reifová, I. a kol. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk pro média a veřejnou sféru (A14) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní