Vyučující
|
-
Mitter Patrik, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Média a společnost, druhy médií a mediálních produktů. Autor a příjemce mediálních sdělení. 2. Zpravodajství: zpravodajské agentury, zpravodajství v tištěných a elektronických médiích. 3. Zpravodajství mluvené a psané. Žurnalistické žánry a jejich charakteristika. 4. Jazyk a styl psaných a mluvených žurnalistických textů. 5. Publicistika mluvená a psaná. Publicistické žánry a jejich charakteristika. 6. Jazyk a styl publicistických textů analytických. 7. Beletristické žánry v současných médiích. Zábava v médiích. 8. Tvorba žurnalistického textu, kompoziční postupy. 9. Pracovní postupy v žurnalistické činnosti. 10. Redakce a redakční management. 11. Etické aspekty žurnalistické práce. 12. Mediální právo. 13. Reklama a média.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen jednak na hlubší seznámení s aktuální žurnalistickou činností, jednak na praktické rozvíjení tvůrčích schopností a dovedností studentů, včetně publikace jejich textů v médiích. Nedílnou součástí kurzu je i přehled vývoje české žurnalistiky od poloviny 20. století do současnosti.
Student umí diferencovat média podle jazykových a nejazykových kritérií; charakterizovat zpravodajství, komentované zpravodajství a publicistiku a jejich jazykové prostředky; podat přehled o vývoji publicistiky s důrazem na její úlohu ve společnosti a její vliv na vývoj jazyka v průběhu 20. století; popsat a analyzovat tematickou, kompoziční a jazykovou složku zpravodajských a analytických žánrů; odhalovat manipulativní techniky v publicistických textech; obhájit etické zásady žurnalistické práce. Student dovede připravovat rešerše a pracovat s nimi; upravovat text podle jazykových a slohových kritérií, jakož i podle kritérií nejazykových; provádět jazykovou korekturu, navrhovat vhodná (kodifikovaná) řešení; přinášet nové náměty, hledat aktualizovaná jazyková vyjádření; napsat zpravodajské a publicistické texty, spolupracovat v týmu, pracovat v časovém limitu; pracovat samostatně, pracovat pod vedením.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Bartošek, J. Úvod do studia žurnalistiky. Olomouc: FF UP, 2001.
-
Iłowiecki, M. - Zasępa, T. Moc a nemoc médií. Bratislava: Typi Universitas Tyrnaviensis, 2003.
-
Jirák, J. - Köplová, B. Média a společnost.
-
Mastný, J. Reklama ve světě médií. Praha: Vysoká škola hotelová v Praze 8, 2010.
-
Osvaldová a kol. Zpravodajství v médiích. Praha: UK.
-
Osvaldová, B. - Halada, J. a kol. Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Nakladatelství Libri, 2002.
-
Ruß-Mohl, S. - Bakičová, H. Žurnalistika. Praha: Grada Publishing, 2005.
-
Srpová, H. (ed.). Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích. Ostrava: FF OU, 2005.
-
Urban, L. - Dubský, J. - Murdza, K. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada Publishing, 2011.
-
Verner, P. Úvod do praktické žurnalistiky.
-
Verner, P. Zpravodajství a publicistika. Praha: UJAK, 2010.
|