Předmět: Didaktika literatury I

« Zpět
Název předmětu Didaktika literatury I
Kód předmětu KBO/4149
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hník Ondřej, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika literatury jako speciální didaktika. Učitel literatury, učební knihy, dokumenty. 2. Vyučovací hodina, její typy, struktura. 3. Rozvržení učiva. 4. Plánování učiva - příprava na vyučovací hodinu. 5. Cíle vyučování literatuře. 6. Přehled a obsah tematických celků. 7. Motivace, její druhy, aktivizující metody. 8. Možnosti interpretace narativního textu. 9. Kritické myšlení: otázky k interpretaci textu. 10. Práce s lyrickým textem. 11. Komunikativní, čtenářské pojetí literární výchovy. 12. Tvořivost a její výcvik prostřednictvím literární výchovy. 13. Četba, její funkce, smysl. Čtenářské záznamy. 14. Způsoby hodnocení a klasifikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět rozvíjí didaktické dovednosti studentů a studentek připravovaných pro učitelské povolání, zejména pak oborově předmětové kompetence. Program přednášek je především zaměřen k řešení otázek cíle, obsahu, systému, forem a metod vyučování literatuře. Akcentováno je komunikativní pojetí literární výchovy, pozornost je věnována problematice přemýšlivého, kritického čtenářství.
Absolvent předmětu zná metodologické poznatky didaktiky literatury. Umí plánovat výuku, zpracovat přípravu na vyučovací hodinu, organizovat práci v hodinách literární výchovy, didaktizovat díla krásné literatury, je s to vést čte-náře od individuálního prožitku k poučené interpretaci uměleckého textu, ke čtenářství hloubavému, kritickému, pou-čenému, orientuje se v relevantních úředních dokumentech i v učebních knihách aktuálně používaných ve školách.
Předpoklady
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

docházka aktivita samostatný výstup test
Doporučená literatura
  • Germušková, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied PU, 2003.
  • Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997.
  • Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I.. Plzeň: ZČU, 1995.
  • Nezkusil, V. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: UK - PF, 2004.
  • Peterka, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: UK - PF, 2001.
  • Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
  • Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění II.. Praha: UK - PF, 2004.
  • Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění I.. Praha: UK - PF, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní