Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Jazyk spisovný a kulturní jazyk předpísemný - jeho dnešní přítomnost. 2. První jazyk domácí - českoslověnština jako protomodel zachování etnoidentity. 3. Modely spisovného jazyka: purismus a přístup historický, funkční strukturalismus - přístup synchronní, přístup "poststrukturalistický" (pragmatický), přístup otevřený. Model: vývoj teorie pravopisu. 4. Místo spisovné češtiny v kontextu celonárodního jazyka, její stěžejní místo jako jediného útvaru celonárodního. 5. Spisovný jazyk a problematika obecné češtiny. 6. Horizontální a vertikální stratifikace národního jazyka. Útvary strukturní a nestrukturní. 7. Stratifikace spisovného jazyka: hypostandard - vlastní standard - hyperstandard, jejich vlastnosti a jejich místo v národním jazyce, jejich aplikace v jednotlivých fázích školského systému. 8. Priorita písma v jazyce spisovném - úkol grafiky morfologický a textologický (včetně problému interpunkce). Evropský kontext grafiky a gramotnosti. 9. Otázka úzu - normy - kodifikace, jejich teorie a vztah ke spisovnosti. Problém kodifikačních příruček. 10. Čeština jako euro-jazyk - její místo v Evropském jazykovém areálu: jazyk západní či slovanský? Role češtiny v budování jiných euro-jazyků. 11. Tradice Pražské školy - otázka jazykové kultury. Teorie sociolingvistická (vliv společnosti na jazyk) a lingvosociologická (vliv jazyka na společnost). Role jazyka pro utváření, existenci a uchování etnoidentity. 12. Vývoj pražského pojetí jazyka (rozdíl mezi jazykovým systémem a jazykem), jazyk jako životní prostředí, budování individuální spisovnosti jako jeden ze základních faktorů kulturního a intelektuálního vzdělání jednotlivce. Dopad na jeho emocionální a duchovní vývoj. Role školy (empatie jazyka a empatie učitele). 13. Další funkce spisovného jazyka: komunikační (jazykové styly praktické a estetické), reprezentativní a evropeistická (plánování jejího vývoje v integrovaném prostředí evropském). 14. Čeština a její budoucnost - klíčová role češtiny spisovné.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Dovršení magisterského studia patří studiu teorie spisovného jazyka jako stěžejního systému češtiny a jeho vztahu ke společnosti, jež ho nejen užívá, ale s níž je vzájemně propojen. Bude zkoumána specifičnost spisovného jazyka, jeho společenského zařazení, určení a rozpětí, jeho funkčního rozvrstvení. Zvláštní pozornost bude věnována dynamismu jeho současnosti a budoucí perspektivě v kontextu celoevropském. Závěrečná kontrola je prováděna písemnou zkouškou.
Student se umí orientovat v teoretických otázkách spisovnosti a jejího pojetí, umí sledovat vývojové tendence současného spisovného jazyka, zaujímat postoje k otázkách jazykového vývoje v současnosti, dbát o kulturu jazyka a řeči.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
docházka aktivita samostatný výstup test seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011.
-
Čermák, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2004.
-
Daneš, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997.
-
Jančáková, J. a kol. (eds.). Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: FF UK, 1995.
-
Marvan G. J.:. Evropa pro Evropany skrze jejich jazyk. Společná Evropa po staletí - prizmatem češtiny in Marvan, G.J.: Introducing Europe to Europeans through their language. One Europe for centuries - The Euro-Czech view, s. 95-107. Praha: FF UK, 2008.
-
Marvan, J. Cesty ke spisovné češtině. Prvních tisíc let (800-1800). Ústí nad Labem: UJEP, 2006.
|