Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní seminář, zadání referátů. 2. Jazyková situace - postavení češtiny mezi evropskými jazyky a ve světě. 3. České enklávy v zahraničí (Český koutek, Ratibořsko, Hlučínsko, Gmünd, Hohenau) 4. Jazykové ostrovy (Vídeň, Berlín). 5. Jazykové ostrovy (Daruvarsko, Banát, Bulharsko). 6. Jazykové ostrovy (bývalá Halič, Volyň, Rusko, Kazachstán). 7. Jazykové ostrovy (USA, Kanada). 8. Jazykové ostrovy (Jižní Amerika, Austrálie). 9. Výuka češtiny na evropských a světových univerzitách. 10. Program vlády ČR na podporu českého kulturního dědictví v zahraničí. 11. Výuka češtiny v zahraničí: české školy bez hranic, výuka češtiny u krajanů, lektoráty češtiny na VŠ. 12. Právní postavení češtiny v Evropské unii; euročeština? 13. Čeština a slovenština. 14. Závěrečný seminář.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Seminář bude věnován čtyřem hlavním oblastem: 1) české enklávy a jazykové ostrovy, 2) výuka češtiny v zahraničí, 3) postavení češtiny v Evropské unii a ve světě a 4) program vlády ČR na podporu českého kulturního dědictví v zahraničí. Znalosti se ověřují písemně.
Studenti získají přehled o tom, kde všude v zahraničí se hovoří česky, jaká je situace v oblasti výuky češtiny v zahraničí, jak Česko tuto výuku podporuje a jaké je postavení češtiny v Evropě a ve světě. Získají tak širší pohled na češtinu jako jazyk mateřský, druhý a cizí.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Daneš, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997.
-
Marvan, J. Brána jazykem otvíraná. Praha: Academia, 2004.
-
Marvan, J. Jazykové milénium. Praha: Academia, 2000.
|