Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Chmelenského Slovo o kritice a Havlíčkova Kapitola o kritice (Počátky české literární kritiky.). 2. Sabinova Úloha kritiky, Nerudův Moderní člověk a umění (Literární kritiky romantická a realistická.). 3. J. V. Sládek jako představitel kritiky lumírovské (viz Kritika a kritikářství); H. G. Schauer v základech ČESKÉ MODERNY (Naše dvě otázky). 4. F. X. Šalda a Jiří Karásek ze Lvovic (Kritika Patosem a inspirací; Karel Hlaváček); (Kritika před modernou a kritika v době české moderny: její směry, proudy, představitelé.). 5. T. Vodička: Základy umělecké kritiky; Jan Franz: Studie. 6. J. Durych: Ejhle, člověk; (Česká literární kritika duchovně orientovaná.). 7. Štoll jako pokračovatel Fučíkův? (Víra uhlířská, Třicet let bojů... aneb Marxistická literární kritika před válkou a po 2. světové válce.). 8. Strukturalismus a poststrukturalismus: Mukařovského Kapitoly z české poetiky - a co z nich zbylo např. v Trávníčkově Poezii poslední možnosti. 9. V. Černý: Boje a směry socialistické kultury (Boje o směřování české kultury, literatury v letech 1945 - 1948.). 10. M. Suchomel: Literatura z času krize; projev M. Kundery na 4. sjezdu Svazu. československých spisovatelů (aneb: Schauer stále aktuální?) (Literární kritika v 60. letech 20. století.). 11. J. Lopatka: Předpoklady tvorby, J. Kratochvil: Příběhy příběhů (Ineditní literární kritika období normalizace; postmoderní myšlení v české literární kritice.). 12. Kritika divadelní a filmová. Nová média a literární kritika. 13. Literární kritika v severočeském regionu; její meze, možnosti, představitelé. 14. Závěrečný seminář, hodnocení práce studentů, udílení zápočtů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Základní metodou je práce s textem a jeho výklad - přičemž student má být schopen rozeznat mezi dobově podmíněným a trvale platným. Toto by mělo být průpravou pro vlastní kritické pokusy studentů, které by v sobě měly zahrnout znalost tradice i povědomí o současném stavu naší literatury (a literární kritiky).
Student získává způsobilosti v oblasti porozumění kritickým textům; je schopen samostatně tvořit kritický text; dokáže hodnotit estetický výkon a argumentovat ve prospěch vlastního hodnocení. Rozumí pojmům umělecká norma, hodnota, artefakt, estetický objekt; získává znalosti z dějin kritického myšlení.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Bordwell, D. - Thompsonová, K. Umění filmu. Praha: AMU, 2011.
-
Černý, V. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Praha: Čs. spisovatel, 1968.
-
Fischer, O. Slovo o kritice. Praha: F. Borový, 1947.
-
Haman, A. Nástin dějin české literární kritiky. Praha: H + H, 2000.
-
Harák, I. Básník a jeho čas. Praha: Printia, 2012.
-
Harák, I. Býýýt odněkud. Praha: Protis, 2010.
-
Přibáň, M. Z dějin českého myšlení o literatuře 1, 2, 3, 4. Praha: ÚČL AV ČR, 2001.
-
Šalda, F. X. Boje o zítřek. Praha, 1905.
-
Thein, K. Rychlost a slzy. Filmové eseje. Praha: Prostor, 2002.
-
Wellek, R. - Warren, A. Teorie literatury. 1996.
|