Vyučující
|
-
Valenta Zdeněk, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pomocné sloveso být. 2. Konjugační typy -e, -esz a -e, -isz/ysz. 3. Souhláskové a samohláskové změny. 4. Základní číslovky 1-1000. 5. Budoucí čas pomocného slovesa být a genitiv záporový. 6. Gramatická cvičení. 7. Frazeologie, konverzační a situační cvičení. 8. Práce s cvičným textem. 9. Pojmenování barev a řadové číslovky. 10. Lokál podstatných a přídavných jmen v jednotném čísle. 11. Konjugační typy -am, -asz a -em, -esz. 12. Tvoření přísloví a gramatická cvičení. 13. Konverzace a nová frazeologie. 14. Určování času, dny v týdnu a názvy měsíců.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je vést studenty k poznání základů synchronní normativní gramatiky polštiny (se zřetelem k historii základních jazykových jevů). Výuka je založena na konfrontaci polských a českých jazykových jevů hláskových, tvarových, slovotvorných, syntaktických a lexikálních prostředků.
Student získá způsobilost základních konverzačních úkonů a znalosti základních morfologických jevů.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Bąk, P. Gramatika języka polskiego. Warszava, 1984.
-
Balowski, M. - Balowska, G. Slovní zásoba polštiny. Tematický slovník. Praha, 1996.
-
Jaworski, M. Podręczna gramatika języka polskiego. Warszawa, 1995.
-
Pösingerová, K. - Seretny, A. Coraz bliżej Polski. Učebnice polského jazyka pro Čechy. Praha, 1997.
-
Pösingerová, K. - Seretny, A. Czy Czechów jest trzech. Učebnice polského jazyka pro Čechy. Kraków UJ, 1993.
|