Předmět: Syntax I

« Zpět
Název předmětu Syntax I
Kód předmětu KBO/4022
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Mitter Patrik, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět skladby, jeho vývoj, základní odborná literatura, pojetí a uspořádání syntaktických výkladů. 2. Komunikace a její složky, segmentace textu, elementární textová jednotka, výpověď. Obsahová, mluvnická, zvuková a grafická stránka výpovědi. Interpunkce ve větě jednoduché a souvětí. 3. Komunikační funkce výpovědi a výpovědní formy: oznámení, výzva. 4. Komunikační funkce výpovědi a výpovědní formy: otázka, přání. 5. Subjektivně modální a emocionální postoje mluvčího a prostředky jejich vyjadřování. 6. Větná struktura: konfrontace "tradičního" a valenčního přístupu. Gramatická a sémantická stránka větné struktury. Základní syntaktické jednotky. 7. Slovo, slovní druh, větný člen, syntaktický vztah, syntagma. Sémantické a gramatické skladební vztahy. Rozvíjení, postupné rozvíjení, přiřazování. Základ větného členu. Základní syntaktické jednotky. 8. Pojetí přísudku v "tradiční" a valenční skladbě. Druhy predikátů z hlediska jejich realizace: slovesný, slovesně- jmenný, souslovný, složený, jmenný, elidovaný. 9. Větná struktura: konfrontace "tradičního" a valenčního přístupu. Gramatická a sémantická stránka větné struktury. Základová větná struktura z hlediska gramatického: základní pojmy. Diferenciace a klasifikace větných struktur podle valence. 10. Typy větných struktur podle valence. 11. Základová větná struktura z hlediska sémantického: základní pojmy. Sémantická klasifikace predikátorů. 12. Subjekt: jeho významová a gramatická charakteristika. Druhy subjektu z hlediska jejich realizace: lexikálně vyjádřený (substantivní, pronominální, pronominalizovaný, infinitivní, větný), lexikálně nevyjádřený (nevyjádřený, elidovaný všeobecný). Subjekt neurčitý. 13. Aktuální téma. 14. Aktuální téma.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Přednášky a semináře jsou zaměřeny na důkladné poznání vybraných skladebních jevů (včetně příslušné terminologie a valenčního popisu) a jejich fungování v různých komunikačních situacích jako nezbytného teoretického východiska k dalšímu poznávání českého skladebního subsystému a k obohacování vlastního repertoáru skladebních prostředků a jejich náležitého užívání v komunikaci. Součástí seminářů je prezentace aktuální odborné literatury, práce s texty se zaměřením na komunikačně pragmatické složky výpovědi, základové větné struktury a řešení konkrétních skladebních úkolů. Výklady jsou doplňovány o skladební poznatky z aktuální řečové praxe a odkazují i k výuce skladby na ZŠ a SŠ
Student umí rozlišovat v konkrétní komunikační situaci rozmanité komunikační záměry a možnosti jejich výpovědní realizace (formy); rozlišovat stupně jistotní modality, nezaručená a spekulativní sdělení; vyjadřovat hodnotící a preferenční postoje k obsahu sdělení; popsat obsahovou, zvukovou, grafickou, mluvnickou, sémantickou a ilokuční stránku výpovědi; hierarchizovat propoziční obsahy a adekvátně je jazykově vyjádřit; vyjadřovat týž propoziční obsah různými gramatickými strukturami a uvědomovat si gramatické shody a rozdíly; vyjadřovat se o skladebních jevech terminologicky správně.
Předpoklady
znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie zkouška, resp. zápočet z Morfologie, Lexikologie (tvoření slov).

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test

1. Soustavná příprava na všechny semináře. 2. Aktivita na každém semináři. 3. Úroveň příspěvků zpracovaných pro seminář. 4. Úspěšné absolvování všech kontrolních testů.
Doporučená literatura
  • Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011.
  • Daneš, F. Jazyk a text I a II. Výbor z lingvistického díla F. Daneše. Praha: FF UK, 1999.
  • Daneš, F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2009.
  • Daneš, F. Věta a text. Praha: Academia, 1985.
  • Grepl M., Karlík, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.
  • Karlík, P., Krčmová, M. (eds). Jazyk a kultura vyjadřování. Brno: FF MU, 1998.
  • Kol. Mluvnice češtiny 3. Praha. Academia, 1986.
  • Kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1995.
  • Svozilová, N., Prouzová H., Jirsová A. Slovesa pro praxi. Valenční slovník. Praha: Academia, 1997.
  • Zimová, L. Cvičení a úkoly ze skladby. Ústí n.L., 2001.
  • Zimová, L. Cvičné testové úkoly na adrese: http://comenius3.rentel.cz/kurzy/ztja/000/kurz.nsf?Open.
  • Zimová, L. Obtížnější jevy syntaktické analýzy. Ústí nad Labem: UJEP, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura (jednooborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní