Vyučující
|
-
Valenta Zdeněk, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do polského jazyka 2. Seznámení s abecedou spisovného polského jazyka. 3. Ústní a nosové samohlásky. 4. Polské souhlásky. 5. Samohláskové skupiny a zdvojené souhlásky. 6. Znělostní asimilace souhlásek a přízvuk. 7. Výslovnostní cvičení. 8. Základní polské fráze a četba textu. 9. Gramatický rod podstatných a přídavných jmen. 10. Deklinační typy podstatných jmen. 11. Konjugační typy sloves. 12. Konverzace a situační cvičení. 13. Instrumentál podstatných a přídavných jmen jednotného čísla. 14. Doplňující text o Polsku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky polského jazyka je naučit studenty správně číst a vyslovovat. Na základě konverzačního materiálu kurz usiluje posluchače obeznámit se základními morfologickými, syntaktickými a lexikálními jevy, a upozornit na ty jevy, které jsou v češtině odlišné a mohly by činit českému mluvčímu nesnáze. Součástí lektorátu jsou také poslechová a situační cvičení.
Student dobře ovládá základy polské mluvnice, osvojí si běžné polské fráze z každodenního života, rozumí poslechovým cvičením a dokáže plynule konverzovat v polském jazyce.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Bąk, P. Gramatika języka polskiego. Warszava, 1984.
-
Balowski, M. - Balowska, G. Slovní zásoba polštiny. Tematický slovník. Praha, 1996.
-
Pösingerová, K. - Seretny, A. Coraz bliżej Polski. Učebnice polského jazyka pro Čechy. Praha, 1997.
-
Pösingerová, K. - Seretny, A. Czy Czechów jest trzech. Učebnice polského jazyka pro Čechy. Kraków UJ, 1993.
|