Vyučující
|
-
Marvanová Mira, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Dějiny a význam staroslověnštiny jako prvního spisovného slovanského jazyka. 2. Staroslověnské azbuky - otázky jejich vzniku a osudu. Seznámení se staroslověnskou cyrilicí. 3. Staroslověnština a cyrilometodějská tradice na Velké Moravě a v Čechách. Slovní cvičení ve čtení, morfematická analýza slov a jejich překlad. 4. Staroslověnská slovní zásoba a staroslověnské slovní druhy; čtení, překlad a analýza textů. 5. Gramatické kategorie u jmen a sloves; čtení, překlad a analýza textů. 6. Substantivní vokalické kmeny; gramatická cvičení, čtení a analýza textů. 7. Substantivní konsonantické kmeny; gramatická cvičení, čtení a analýza textů. 8. Slovesa atematická; gramatická cvičení, čtení, překlad a analýza textů. 9. Slovesa tematická - třídění sloves (obecný přehled); gramatická cvičení, čtení, překlad a analýza textů. 10. Systém slovesných časů - prostých a složených; gramatická cvičení, čtení, překlad a analýza textů. 11. Zájmena - druhy zájmen a typy skloňování; gramatická cvičení, čtení, překlad a analýza textů. 12. Adjektiva a adverbia; gramatická cvičení, čtení, překlad a analýza textů. 13. - 14. Staroslověnština v systému jazyků - konfrontační pohled v slovanském a evropském kontextu; konfrontační analýza novozákonního biblického textu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Přednášky a semináře k úvodnímu kursu staroslověnštiny pro 1. ročník jednooborové češtiny mají za cíl seznámit posluchače se základy staroslověnské mluvnice, zabývají se osvojením a procvičením práce s původními staroslověnskými texty, jejich četbou a fonologickou, morfologickou i slovotvornou analýzu (z vývojového hlediska). Zároveň se probírají otázky staroslověnských grafických systémů, staroslověnských literárních památek a redakce literárních památek s důrazem na tradici velkomoravskou a českou. Dále je věnovaná pozornost vzniku a osudu cyrilometodějské tradice na Velké Moravě, v Čechách a ve slovanském světě.
Student ovládá četbu staroslověnských textů spolu s jejich morfematickou a morfologickou analýzou, dokáže chápat a interpretovat kulturně-společenský význam vzniku cyrilometodějské tradice a literatury v jejím domácím a evropském kontextu, student získává prostřednictvím studia staroslověnštiny hlubší pohled na češtinu v jejím obecněslovanském a historickém kontextu, Studium staroslověnštiny je nutným předpokladem pro následující historický modul výuky - studium historické mluvnice češtiny.
|
Předpoklady
|
znalosti disciplíny na maturitní úrovni znalosti v rámci oborové návaznosti náležitá terminologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
docházka aktivita samostatný výstup test
|
Doporučená literatura
|
-
Bauerová, H. Texty ke studiu staroslověnštiny se slovníčkem. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
-
Hauptová, Z. - Večerka, R. Staroslověnská čítanka. Praha: Karolinum - Učební texty FF UK - Euroslavica, 2007.
-
Kurz, J. - Hauptová, Z. (eds.). Slovník jazyka staroslověnského = Lexicon linguae palaeoslovenicae, 1-4. Praha: Academia - Euroslavica, 1966.
-
Piťha, P. Slyšte slovo a zpívejte píseň. Život svatých Cyrila a Metoděje a příběh Velehradu. Praha: Poustevník, 2012.
-
Piťha, P. Svatí Cyril a Metoděj. Praha: Poustevník, 2011.
-
Vašica,J. Literární památky epochy velkomoravské 863-885. Praha- Řím: Vyšehrad: Křesťanská akademie, 1966.
-
Večerka, R. Staroslověnská etapa českého písemnictví. Praha: NLN, 2010.
-
Večerka,R. Staroslověnština v kontextu slovanských jazyků. Olomouc - Praha: UP - Euroslavica, 2007.
-
Vepřek, M. Iskonibě slovo. Texty ke studiu diachronní slavistiky a bohemistiky. Olomouc: Vydavatelství UP, 2011.
-
Vondrák, V. - Bartoň, J. Vokabulář klasické staroslověnštiny. Praha: KLP, 2003.
|