Předmět: Fylogeneze a systém strunatců

« Zpět
Název předmětu Fylogeneze a systém strunatců
Kód předmětu KBI/P332
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jozífková Eva, doc. RNDr. Ph.D. et Ph.D.
Obsah předmětu
1. Fylogeneze versus systém. Taxonomie - základní pojmy. Fylogenetika - základní pojmy. Postavení strunatců v živočišné říši. Příbuzenské vztahy strunatců k ostatním deuterostomiím, původ (hypotézy) a vývoj strunatců. 2. Podkmen Urochordata (pláštěnci) charakteristika tříd Ascidiacea (sumky), Thaliacea (salpy), Appendicularia (vršenky). Fylogeneze, rozmnožování, morfologie, ekologie. Rozdíly v morfologii a anatomii larev a dospělců, metamorfóza. 3. Podkmen Cephalochordata (Acrania, bezlebeční). Stavba těla kopinatce, znaky pláštěnců i obratlovců, specifické znaky bezlebečných. 4. Podkmen Vertebrata (obratlovci). Fylogeneze. Charakteristika, evoluční morfologie orgánových soustav. 5. Agnatha (bezčelistnatci): Cyclostomata (kruhoústí), mihule a sliznatky, minoha, srovnání s kopinatcem. Fylogeneze. Conodonta a Ostracodermi. 6. Gnathostomata (čelistnatci): vznik čelistí, vliv na evoluci obratlovců. Placodermi (pancířnatci). Fylogeneze. 7. Chondrichtyes (paryby), fylogeenze, evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života. Chiméry a příčnoústí. Taxonomie a zástupci skupin 8. Actinopterygii (paprskoploutvé ryby), bichiři, chrupavčití, kostíni, kaprouni, kostnaté ryby (Teleostei): fylogeneze, evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie a zástupci skupin 9. Sarcopterygii (svaloploutví): Actinista a Dipnoi: fylogeneze, evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie a zástupci skupin. 9. Tetrapoda: z vody na souš a adaptace. Lissamphibia (obojživelníci): červoři, ocasatí, žáby: fylogeneze, evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie a zástupci skupin. 10. Amniota: adaptace. Reptilia (plazi): želvy, hatérie, šupinatí (Sauria, Serpentes), krokodýlové; fylogeneze, evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie a zástupci skupin. Vývojové linie podle typu lebky. 11. Aves (ptáci): Paleognathae a Neognathae. Fylogeneze, evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie, řády Paolagnathae, některé řády Neognathae a zástupci skupin. 12. Synapsida: Mammalia (savci): taxony Prototheria a Theria (Metatheria a Placentalia) a jejich řády. Fylogeneze. Evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie a zástupci skupin. Cvičení: vývoj strunatců v historickém období. Určovací znaky jednotlivých skupin (vzhled, lebky, stopy). Náslechy - hlasové projevy našich žab, sov a pěvců, hlasové projevy vybraných savců. Anatomie: práce s kosterním materiálem (kostra ryby, lebka paryby, lebky savců (typ chrupu), práce s jiným typem materiálu (svlečky apod.), dermoplastické preparáty, histologické preparáty; virtuální pitva (mihule, ryba, žába, had, prase, kočka). Ochrana a praxe: užovka stromová, problematika ochrany obojživelníků, netopýrů, ježků; reintrodukce. Mezioborová spojení: biozahrady, mezidruhová komunikace. Domácí zvířata.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Postavení strunatců v živočišné říši, jejich příbuzenské vztahy k ostatním živočišným kmenům. Pravděpodobný původ, vznik a vývoj strunatců, kladogramy, pleziomorfní a apomorfní znaky. Taxonomie. Charakteristika velkých systematických skupin (zejména taxony Chordata, Urochordata, Cephalochordata, Cyclostomata, Chondrichthyes, Actinpterigi, Sarcopterigii, Lissamphibia, Reptilia, Aves, Mammalia) a fylogenetických vztahů mezi taxony a v rámci taxonů, evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém; zoogeografie a zastoupení ve fauně ČR (v rámci jednotlivých tříd obratlovců). Cvičení jsou koncipována tak, aby usnadnila osvojení znalostí a umožnila prakticky si ověřit informace z přednášek, tyto informace provázala a rozšířila. V rámci cvičení se věnujeme rovněž aktuální problematice v oboru (ochrana, ZOO chovy, významné kauzy). Při výuce jsou využívány kostry, dermoplastické a histologické preparáty, virtuální pitvy; náslechy zvuků; videozáznamy a práce s odbornou literaturou.

Předpoklady
Nezbytným předpokladem pro zápis do tohoto povinného kurzu je úspěšné absolvování povinných kurzů "Obecná zoologie". Studenti jsou povinni dodržovat zásady slušného chování, zásady bezpečnosti práce, a pokud se výklad odehrává v laboratoři, i laboratorní řád.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
80 % účast na všech cvičeních aktivní práce během cvičení absolvování testů anatomie a určování živočichů (pro test nejméně 70 % otázek správně, každý test lze absolvovat maximálně třikrát) řádně zpracované protokoly odevzdané ve stanoveném termínu
Doporučená literatura
  • Adresář kurzu na Moodle. Aktualizované fylogenetické rodokmeny..
  • Dawkins R. Slepý hodinář. Zázrak života očima evoluční biologie. Paseka, Praha 2002. (kapitola 10).
  • Dungel J., Hudec. Atlas ptáků České a Slovenské republiky. Academia Praha, 2005.
  • Dungel J., Řehák Z. Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky. Academia Praha, 2005.
  • Feldhamer G.A., Drickamer L.C., Vessey S.H., Merrit J.F., Krajewski C. Mammalogy. 3rd edition. The Johns Hopkins University Press, Baltimore 2007.
  • Flegr J. Evoluční biologie.. Academia Praha, 2005.
  • Flegr J. Zamrzlá evoluce. Academia Praha, 2006.
  • Gaisler J. Atlas savců České a Slovenské republiky. Academia,. 2002.
  • Gaisler J., Zima J. Zoologie obratlovců. Academia Praha, 2018 (základy).
  • Hajer J. Stručný přehled zoologie obratlovců (skriptum). UJEP Ústí nad Labem, l993.
  • Obrazový atlas druhů:. dvanáctidílný Svět zvířat, Albatros.
  • Pough F.H., Janis C.M., Heiser J.B. Vertebrate Life. 8th edition. Pearson Benjamin Cummings, USA, 2008.
  • Ridley M. Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha, Mladá Fronta 1999..
  • Roček Z. Historie obratlovců. Academia. 2002..
  • Shubin N. Ryba v nás. Paseka, Praha 2009.
  • Veselovský, Z. Etologie. Academia, Praha.
  • Veselovský Z. Obecná ornitologie. Academia, Praha 2001..
  • Zrzavý J. Fylogeneze živočišné říše. Scientia 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní