Předmět: Biogeografie

« Zpět
Název předmětu Biogeografie
Kód předmětu KBI/P326
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hajer Jaromír, doc. RNDr. CSc.
  • Kubát Karel, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Úvod, základní termíny, historie fytogeografie. 2. Rostliny a prostředí. Základní faktory, omezující areály rostlin. Klimadiagramy. 3. Nauka o areálech. Velikost, vnitřní struktura a stabilita areálu. Centra areálu. Disjunkce. Reliktní areály, endemity, vikariance. Způsoby zobrazení areálu (s důrazem na síťové mapování). 4. Elementy flóry. Florogeneze. Sekulární vývoj flóry ve vztahu ke kontinentálnímu driftu a změnám klimatu. Změny ve flóře pod vlivem ledových dob. 5. Vliv člověka na flóru a vegetaci; archeofyty, neofyty, invazní rostliny. 6. Regionální fytogeografie. Květenné oblasti a nižší celky (s důrazem na stř. Evropu). Fytogeografické členění ČR. 7. Geografie vegetace. Vegetační pásy, nejvýznamnější biomy Země. Vývojová centra užitkových rostlin. 8. Areály živočichů, jejich definice a vymezení, vnitřní struktura. Vznik a vývoj areálů, změna jejich hranic. Ekologická valence. Vagilita a její vztah v procesu šíření živočišných druhů. 9. Regionální zoogeografie, mořský biocyklus, biocyklus pevninských vod, biocyklus suchozemský. Vymezení oblastí recentní a suchozemské fauny. Charakteristika fauny jednotlivých zoogeografických říší. 10. Principy členění zoogeografických oblastí. Ostrovní zoogeografie. Rozčlenění palearktické oblasti. Studium struktury palearktické fauny vzhledem k rozšíření faunistických prvků. 11. Zoogeografická analýza fauny konkrétního území na příkladu území České republiky. Struktura fauny ČR z hlediska zoogeografického a taxonomického. 12. Zóna stepí, zóna opadavých lesů, zóna horských poloh. 13. Analýza přírodních poměrů ČR na základě příslušnosti její fauny k jednotlivým faunistickým prvkům.Autochtonní fauna ČR, invazní fauna ČR, srovnání jejich poměru při utváření charakteru fauny ČR. 14. Antropogenní vlivy a soudobé změny fauny.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Biogeografie jako integrační disciplína zahrnuje nauku o životním prostředí, fyzický zeměpis, botaniku a zoologii vč. evoluční biologie. Cílem je seznámit studenty s rozšířením organismů na Zemi a s ovlivňujícími faktory. Studenti budou schopni užívat ekologické a geografické názvosloví; naučí se mapovat zemské zonální ekosystémy. Předmět je rozdělen do dvou základních bloků- fytogeografii a zoogeografii.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
splnění všech požadovaných úloh dle zadání 70% úspěšnost v závěrečném testu
Doporučená literatura
  • Buchar J. Základy zoogeografie. SPN. Praha. 1983.
  • Cox C.B. et Moore P.D. Biogeography. An ecological and evolutionary approach. Blackwell Science, Cambridge.. 1993.
  • Hendrych R. Fytogeografie. SPN, Praha. 1984.
  • Ložek V. Příroda ve čtvrtohorách. Academia Praha.. 1973.
  • Opatrný E. Zoogeografie. SPN Praha.. 1983.
  • Walter H. Obščaja geobotanika. Mir, Moskva.. 1982.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní