Název předmětu | Biogeografie |
---|---|
Kód předmětu | KBI/P326 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | nespecifikováno |
Studijní praxe | nespecifikováno |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Úvod, základní termíny, historie fytogeografie. 2. Rostliny a prostředí. Základní faktory, omezující areály rostlin. Klimadiagramy. 3. Nauka o areálech. Velikost, vnitřní struktura a stabilita areálu. Centra areálu. Disjunkce. Reliktní areály, endemity, vikariance. Způsoby zobrazení areálu (s důrazem na síťové mapování). 4. Elementy flóry. Florogeneze. Sekulární vývoj flóry ve vztahu ke kontinentálnímu driftu a změnám klimatu. Změny ve flóře pod vlivem ledových dob. 5. Vliv člověka na flóru a vegetaci; archeofyty, neofyty, invazní rostliny. 6. Regionální fytogeografie. Květenné oblasti a nižší celky (s důrazem na stř. Evropu). Fytogeografické členění ČR. 7. Geografie vegetace. Vegetační pásy, nejvýznamnější biomy Země. Vývojová centra užitkových rostlin. 8. Areály živočichů, jejich definice a vymezení, vnitřní struktura. Vznik a vývoj areálů, změna jejich hranic. Ekologická valence. Vagilita a její vztah v procesu šíření živočišných druhů. 9. Regionální zoogeografie, mořský biocyklus, biocyklus pevninských vod, biocyklus suchozemský. Vymezení oblastí recentní a suchozemské fauny. Charakteristika fauny jednotlivých zoogeografických říší. 10. Principy členění zoogeografických oblastí. Ostrovní zoogeografie. Rozčlenění palearktické oblasti. Studium struktury palearktické fauny vzhledem k rozšíření faunistických prvků. 11. Zoogeografická analýza fauny konkrétního území na příkladu území České republiky. Struktura fauny ČR z hlediska zoogeografického a taxonomického. 12. Zóna stepí, zóna opadavých lesů, zóna horských poloh. 13. Analýza přírodních poměrů ČR na základě příslušnosti její fauny k jednotlivým faunistickým prvkům.Autochtonní fauna ČR, invazní fauna ČR, srovnání jejich poměru při utváření charakteru fauny ČR. 14. Antropogenní vlivy a soudobé změny fauny.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Biogeografie jako integrační disciplína zahrnuje nauku o životním prostředí, fyzický zeměpis, botaniku a zoologii vč. evoluční biologie. Cílem je seznámit studenty s rozšířením organismů na Zemi a s ovlivňujícími faktory. Studenti budou schopni užívat ekologické a geografické názvosloví; naučí se mapovat zemské zonální ekosystémy. Předmět je rozdělen do dvou základních bloků- fytogeografii a zoogeografii.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
splnění všech požadovaných úloh dle zadání 70% úspěšnost v závěrečném testu |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (A14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |