Předmět: Didaktika biologie II

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie II
Kód předmětu KBI/P208
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubiatko Milan, PaedDr. PhD.
Obsah předmětu
1. Klasifikace a hodnocení žáků ve výuce biologie. 2. Biologická školní technika - pozorování, pokus. Bezpečnost a hygiena práce při praktických cvičeních žáků. 3. Didaktické zásady výuky biologie. 4. Práce s talentovanými žáky ve výuce biologie. Mimoškolní a mimotřídní biologická činnost. 5. Enviromentální výchova, možnosti spolupráce škol s centry ekologické výchovy, zapojení do ekologických projektů. 6. Zdravotní výchova a její složky (protidrogová a sexuální výchova) v hodinách biologie. 7. Multikulturní a estetická výchova. 8. Zařízení a vybavení učebny biologie, vedení kabinetu biologie. 9. Příprava vycházky, terénního cvičení, exkurze. 10. Materiální didaktické prostředky ve výuce biologie. 11. Náslechová pedagogická praxe. 12. Náslechová pedagogická praxe. 13. Hodnocení náslechové praxe, příprava na souvislou pedagogickou praxi. 14. Zápočet a zkouška.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Příprava studentů na pedagogickou praxi v průběhu studia formou náslechů a jejich hodnocení na školách různého zaměření.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky k udělení zápočtu: 1. Prezenční účast na seminářích min. 80% (tj. min. 10 účastí) 2. Kvalitní příprava a aktivní práce na seminářích. 3. Splnění dílčích úkolů zadávaných v průběhu seminářů. Požadavky ke zkoušce: Zpracování a prezentace tématu ve výuce na SŠ/ZŠ (dle specializace; zdroj: The American Biology Teacher). Odevzdání v písemné formě (souvislý text), prezentace v PPT (10-15 minut), zpracování obnáší volný překlad/interpretaci textu + aplikace ve výuce na SŠ/ZŠ v ČR (diskuze) + zpracování realizace (výklad, pracovní listy apod.)
Doporučená literatura
  • Křísa B. et Prášil K. (red.). Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. UK Praha,. 1994.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
  • Maslowski O. Didaktika biologie.- UP Olomouc.. 1990.
  • Petty,G. Moderní vyučování, Praha, Portál. 2002.
  • Švecová M., Čížková V., Růžková I., Stoklasa J. Cvičení z didaktiky biologie I.- UK Praha.. 2000.
  • Švecová M., Matějka D., Horychová I. Didaktika biologie a geologie v přípravě a dalším vzdělávání učitelů v České a Slovenské republice. UK Praha.. UK Praha, 2004.
  • Švecová M. Teorie a praxe zařazení školních projektů ve výuce přírodopisu, biologie a ekologie.- UK Praha.. 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní