Předmět: Antropologie a genetika člověka

« Zpět
Název předmětu Antropologie a genetika člověka
Kód předmětu KBI/P207
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jozífková Eva, doc. RNDr. Ph.D. et Ph.D.
  • Ipser Jan, RNDr. CSc.
Obsah předmětu
1. hominidé - místo v systému, hominidé - místo v čase, mozek, bipedie, ruka; druhy v čase, co říkají nástroje; druhy v prostoru; Out of Africa, současný náhled na fylogenezi 2. první primáti, modely evoluce, vznik a vývoj člověka v závislosti na zevním prostředí, vznik bipedie a její důsledky, mozek v evoluci savců a primátů, nejstarší hominidé, Sahelanthropus, Orrorin, Kenyanthropus, ardipitéci a australopitéci, jejich tělesné vlastnosti, životní styl a evoluční osud, Homo habilis, potravní strategie, tělesné vlastnosti habilínů, prvé nástroje, silová nekrofágie, sdílení potravy a změny v reprodukční strategii 3. H. ergaster, H. erectus, H. heidelbergensis, Homo ergaster - nová tělesná konstrukce, lepší termoregulace, počátky lovu, ven z Afriky. Homo erectus - osídlení Starého světa a ovládnutí ohně, tělesné vlastnosti a variabilita, životní styl, industrie, evoluční osud. Homo heidelbergensis - směs znaků a verbální komunikace, morfologická charakteristika, kultura a životní styl, vývoj v Africe a v Evropě. 4. Homo neanderthalensis - tělesné vlastnosti a prostředí, lovecká společnost, životní styl, sociální organizace, zdravotní stav a délka života, smrt a rituál, evoluční osud. 5. Anatomically Modern Human: Homo sapiens idaltu, H.s.palestinensis a H.s.sapiens, tělesné vlastnosti, proměny v čase, životní styl a sociální organizace, zdravotní stav a délka života, kultura a umění, abstraktní myšlení, významné moravské a české nálezy, 6. Děnisovian, Homo florensis. Teorie mysli, řeč, smích, hudba, kultura, náboženství 7. Osídlení Nového světa: cesta Asií a molekulárně genetické doklady, osídlení Austrálie a důsledky, osídlení Ameriky a vznik paleoindiánských kultur, molekulárně genetické doklady původu indiánů, jazyky původních obyvatel Ameriky, kdo byli nejstarší dobyvatelé, osídlení Oceánie, vznik zemědělských společenstev, domestikace. 8. Ekologie člověka: vliv abiotických faktorů na člověka, vliv biotických faktorů na člověka, úvod do geografie nemocí, vliv faktorů prostředí na ontogenetický vývoj. Člověk v ekosystémech a ekologie výživy, biologické adaptace na prostředí, reprodukční sociokulturní adaptace 9. Ekogenetika člověka: význam geneticky zakódovaných adaptací, polymorfismus a polytypismus, typy přírodního výběru, polymorfismy enzymatické, biochemické, metabolické (detoxikace xenobiotik, mutagenů, karcinogenů, metabolisace léků atd.), LDL receptory, lipoproteinové alotypy, hemoglobinopatie a malárie, příklady ekogenetických markerů 10. Variabilita znaků a její příčiny: krevní skupiny, haptoglobiny, imunoglobuliny, HLA systém, isoenzymy, fyziologická variabilita, morfologická variabilita - rozdíly mezi populacemi, vztah k prostředí a příčiny vzniku (ekologické a jiné) 11. Ontogeneze člověka: ontogenetický vývoj člověka, řízení a dědičnost růstu, hodnocení růstu a jeho poruchy 12. Genetické poradenství, genetické vyšetřovací diagnostické metody. 13. Genetická struktura lidských populací a jejich vývoj. Základy antropogenetiky a archeogenetiky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Antropologie Kurs obnáší fylogenetický a ontogenetický vývoj člověka. Evoluce: úvod: čas, teorie mysli, Dunbarovo číslo, kolik víme z fosilií; hominidé, ekologicko-etologické příčiny evoluce, vznik bipedie a lidské potravní strategie, dvounozí lidoopi - australopitéci a jejich příbuzní, člověk s lidoopí tělesnou proporcionalitou a výrobce nástrojů - Homo habilis, lidská tělesná proporcionalita a první rozptyl z Afriky - H. ergaster, člověk lovec a osídlení starého světa - H. erectus, směs erektoidních a sapientních znaků, ovládnutí ohně a verbální komunikace - H. heidelbergensis, adaptace na chlad a slepá vývojová linie severu - H. neanderthalensis, abstraktní myšlení a expanze do Nového světa - H.sapiens sapiens, Anatomically Modern Human, Děnisovian, Homo florensis. Ontogeneze: prenatální a postnatální období, dospělost a stáří, sekulární trend, biologický věk, řízení a dědičnost růstu, hodnocení růstu, poruchy růstu. Ekologie Vliv abiotických, biotických a civilizačních faktorů prostředí na lidské zdraví. Geografie nemocí. Vliv faktorů prostředí na variabilitu a ontogenetický i fylogenetický vývoj člověka. Biologické a reprodukční sociokulturní adaptace na prostředí. Role člověka v ekosystémech a ekologie výživy. Ekogenetika. Tento kurz byl inovován v rámci projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0296 "Mezioborové vazby a podpora praxe v přírodovědných a technických studijních programech UJEP"

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: načtení zadaných materiálů, kontrola proběhne dotazováním v testu Zkouška: nejméně 60% odpovědí v testu správně
Doporučená literatura
  • Texty ve studijních oporách k tomuto předmětu. .
  • Bárta M. a kol. Kolaps a regenerace: cesty civilizací a kultur. Academia 2015..
  • Beneš J. Člověk.. 1994.
  • Bogin B. Patterns of human growth. Cambridge Univ. Press, 2nd ed., Cambridge 1999..
  • Drozdová E. Základy antropometrie. MU Brno 2003..
  • Enlow D.H. The human face. Hoeber, New York 1968..
  • Falkner, F., Tanner, J.M. Human Growth. Plenum, New York 1980..
  • Fetter V. a kol. Antropologie.. 1967.
  • Foley R. Lidé před člověkem. Ago, Praha 1998..
  • Hajn V. Antropologie I, II.. 1996.
  • Hajn V. Ekologie člověka.. 1999.
  • Hatina J, Sykes B. Lékařská genetika, Academia, Praha,. 1999.
  • Jelínek J. Velký obrazový atlas pravěkého člověka. Artia, Praha, 1972..
  • Klein R.G. The human career. Human biological and cultural origins. Univ. Chicago Press, 2nd ed., Chicago, London 1999.
  • Kotulán, J. Zdraví a životní prostředí. AVICENUM Praha, 1991, s. 278.
  • Lévi-Strauss, Claude. Myšlení přírodních národů.. Praha, Dauphin, 1996. ISBN 80-901842-9-4.
  • Mazák V., Burian Z. Pravěký člověk.. 1992.
  • Murphy F. M. Úvod do kulturní a sociální antropologie, Slon. 1999.
  • Relichová J. Genetika pro antropology. MU Brno 2002.
  • Riegrová , J. Vybrané kapitoly z ekologie člověka. Skripta přírodovědecké fakulty UP Olomouc 1988 s. 138.
  • Soukup V. Přehled antropologických teorií kultury. Portál Praha 2000..
  • Stloukal M. a kol. Antropologie. Příručka pro studium kostry.. 1999.
  • Svoboda J. Předkové. Evoluce člověka, Academia 2017 nebo starší vydání 2013..
  • Sykes B. Sedm dcer Eviných Paseka, Praha 2004..
  • Šerý V. Nemoci na Zemi.. 1979.
  • Šmahel Z. Evoluce rodu Homo I-VI: ŽIVA 2003: str. 37-40, 84-88, 134-136, 181-184, 227-231, 275-280..
  • Šmahel Z. Principy, teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001 (skriptum)..
  • Šmahel Z. Příběh lidského rodu. MZM Brno, 2005..
  • Vančata V. Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků.In.:Panoráma. 2003.
  • Wells S. Adam a jeho rod. Genetická odysea člověka. Dokořán a Argo, Praha 2005..
  • Wolf, J. Antropologie pro každý den.. Arsci, Praha, 2004.
  • Wolf J. Kulturní antropologie, SNP. 1970.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Toxikologie a analýza škodlivin (A14) Kategorie: Chemické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -