Předmět: Didaktika biologie III

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie III
Kód předmětu KBI/N303
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní výzkum v rámci didaktiky biologie 2. Kvalitativní přístup v získávání a analýze dat 3. Kvantitativní přístup v získávání a analýze dat 4. Postoje jako psychologický koncept a jejich uplatnění v rámci didaktiky biologie 5. Inquiry based learning a jeho aplikace do vyučování biologie 6. Zájem o biologii jako vyučovací předmět 7. Motivační činitele ovlivňující percepci biologie 8. Alternativní koncepce a jejich význam pro biologii 9. Konceptuální změna a její aplikace do výuky biologie 10. Environmentální výchova 11. Sexuální výchova 12. Výchova ke zdraví

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu bude je navázat na obsah předmětů Didaktika biologie I a Didaktika biologie II. V rámci předmětu Didaktika biologie III budou studenti obeznámeni s koncepty, kterým je přikládán význam v rámci výzkumu v této vědní disciplíně a taky možnosti výzkumu s ohledem na pravidla pedagogického výzkumu. Krom toho budou student obeznámení s hraničními disciplínami v rámci didaktiky biologie.

Předpoklady
nespecifikováno
KBI/N203

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vypracování zadaných úkolů v průběhu semestru Zápočtový test
Doporučená literatura
  • Aktuální články z didaktických časopisů reflektující současné problémy v didaktice biologie..
  • Učebnice biologie pro základní a střední školy.
  • Bártová, E., & Frolková, P. Průvodce praktickou výukou biologie a genetiky. Brno: VFU, 2011.
  • Chocholoušková, Z., & M?llerová Hajerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou.. Plzeň: Západočeská univerzita., 2019.
  • Jančaříková, K., Jančařík, A. How to Teach Photosynthesis? A Review of Academic Research. Sustainability.. 2022.
  • Kampourakis, K., & Reiss, M. Teaching Biology in Schools: Global Research, Issues, and Trends.. 2018.
  • Křísa B. et Prášil K. (red.). Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. UK Praha,. 1994.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
  • Maslowski O. Didaktika biologie.- UP Olomouc.. 1990.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie.. Praha: UK v Praze., 2014.
  • Petty,G. Moderní vyučování, Praha, Portál. 2002.
  • Reiss, M. Teaching Secondary Biology. London: Hodder Education. 2011.
  • SKUTIL, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
  • Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perpektivy. Brno: Masarykova univerzita.
  • Švecová M., Čížková V., Růžková I., Stoklasa J. Cvičení z didaktiky biologie I.- UK Praha.. 2000.
  • Švecová M., Matějka D., Horychová I. Didaktika biologie a geologie v přípravě a dalším vzdělávání učitelů v České a Slovenské republice. UK Praha.. UK Praha, 2004.
  • Švecová M. Teorie a praxe zařazení školních projektů ve výuce přírodopisu, biologie a ekologie.- UK Praha.. 2001.
  • Vinter, V., & Králiček, I. Začínající učitel biologie.. Univerzita Palackého. Olomouc., 2017.
  • Wellington, J., & Ireson, G. Science Learning, Science Teaching.. New York: Routledge., 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr