Předmět: Didaktika biologie I

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie I
Kód předmětu KBI/N103
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do tématu. Výchovně vzdělávací cíle a úkoly výuky přírodopisu a biologie. Vztah teorie a praxe. Příroda jako předmět zájmu. Cíle přírodovědného vzdělávání. Obecné cíle: Přírodovědná gramotnost / práce s nadanými. Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů. 2.Dějiny didaktiky biologie a výuky biologie. Naši významní didaktici (Jan Ámos Komenský, Fridrich Eberhard z Rochowa, Úlehla, Příhoda, Fendrych, Řehák, Junger, Šula, Altmann, Lang) a jejich dílo/odkaz pro didaktiku přírodopisu a biologie. Rudá biologie. 3. Základní vzdělávací dokumenty (RVP, ŠVP, Standardy,?) 4.Didaktické zásady (principy) didaktiky biologie I 5.Didaktické zásady (principy) didaktiky biologie II 6.Formy výuky I: klasická (vyučovací hodina). Teorie didaktických situací podle Brousseaua. Vliv na přírodovědné vzdělávání. Organizační formy v rámci didaktiky biologie. 7. Příprava na vyučovací hodinu. 8.Formy výuky II: exkurze, laboratorní práce. Mimotřídní a mimoškolní biologické aktivity, příklady, příprava a realizace. Hodiny laboratorních prací a praktických cvičení, příklady, příprava a realizace. 9. Formy výuky II: Integrovaná výuka (science, STEM, STEAM). Projektové vyučování. 10. Hodnocení v biologii (formativní hodnocení, sebehodnocení). Ústí / písemné ověřování znalostí. Příprava testu. Multikriteriální hodnocení a jeho příprava. 11. Učebna. Teorie prázdné a pestré učebny. Vybavení učebny. Pomůcky, přístroje, tabule ve výuce. 12. Učebnice přírodopisu a biologie. Práce s učebnicí. Výběr učebnice.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky didaktiky biologie, obeznámit je se základními koncepty. Budeme vycházet ze zásad obecné didaktiky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vypracování zadaných úkolů v průběhu semestru Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Aktuální články z didaktických časopisů reflektující současné problémy v didaktice biologie (Scientia in Educatione, Journal of Biological Education,?).
  • Bořkovec, Matouš (ed.) a kol. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Praha, 2023.
  • Jančaříková K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy.. 2022.
  • Kampourakis, K., & Reiss, M. Teaching Biology in Schools: Global Research, Issues, and Trends.. 2018.
  • Vinter, V., & Králiček, I. Začínající učitel biologie.. Univerzita Palackého. Olomouc., 2017.
  • Wellington, J., & Ireson, G. Science Learning, Science Teaching.. New York: Routledge., 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr