Předmět: Domestikace a domestikanti

« Zpět
Název předmětu Domestikace a domestikanti
Kód předmětu KBI/N050
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Komárek Stanislav, prof. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod: živočichové a rostliny a jejich hodnota pro člověka, plynulý přechod mezi "praktickými" významy jakožto zdroje potravy, léčiv, tažné síly atd. a významy symbolicko-archetypálními v rámci náboženských systémů, magie a folklóru, literatury a dalších umění ( přes reprezentační, zábavný, okrasný aj. aspekty). Lov a sběračství jako hlavní obživná činnost archaických společností, ritualizované a reprezentační typy lovu v pozdějších společenstvích, lov jako privilegium a pozdější pokles jeho hodnoty. Archetypální, vrozené rámce pro vnímání živých organismů, "lidové" klasifikace, etnozoologie a etnobotanika, jejich nápadná podobnost i u vzdálených etnik, rozdíly oproti klasifikaci "učené". 2. Domestikace jako svérázná interakce mezi dvěma živými organismy, její analogie u subhumánních forem, pohnutky a počátky lidských domestikací, Lorenzova koncepce lidské "autodomestikace", neolitická zemědělská revoluce. 3. Domestikanti I. Domestikanti a jejich obecné rysy, morfologické a psychologické změny během domestikace, praktické a mimopraktické významy domestikantů, jejich výčet. 4. Domestikanti II. Dokončení, popis a výčet domestikantů. Kulturní rostliny a jejich význam, srovnání jejich specifik s živočišnými domestikacemi, estetické vztahování se k rostlinám, okrasné zahradnictví a jeho vývoj. 5. Jednotlivé skupiny živočichů a jejich archetypálně-symbolické významy v různých kulturách, obratlovci. Jednotlivé výrazné druhy a skupiny rostlin a hub a jejich archetypálně-symbolický a etnofarmakologický význam v různých kulturách. Subjektivní vztahování se ke zvířatům, počátky a vývoj jejich individuální ochrany, souběhy a nesouběhy tohoto jevu s ochranou lidí, polární dichotomie na "zvířata obětovaná" a "zvířata hýčkaná". 6. Závěr: psychologické pohnutky ochrany přírody a krajiny, důvody příchylnosti k diverzitě, šance nápadných a nenápadných forem na ochranné zásahy. Vnímání krajin v různých kulturách, rozdíl ve vnímání jednotlivých živých jsoucen a jejich "globálních instalací", divočina versus kulturní krajina. "Subjektivní" biologie jakožto jiná forma reflexe živých organismů, neméně důležitá než její "objektivní" větev.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět se zabývá nejširšími aspekty domestikace vybraných skupin živočichů. Tyto aspekty budou zmiňovány v kontextu s vývojem člověka a kultury.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studenti vypracují esej na téma související s problematikou domestikace.
Doporučená literatura
  • Brent B.,Breedlove D.E.,Raven P.H. General principles of classification and nomenclature in folk biology. Amer. Anthropologist 75 (1973): 214-242..
  • Herre W.,Röhrs M. Haustiere, zoologisch gesehen. Frankfurt, Fischer, 1988..
  • Komárek, S. Obraz člověka a přírody v zrcadle biologie. Praha, Academia, 2008..
  • Komárek, S. Příroda a kultura. Svět jevů a svět interpretací. Praha, Academia, 2008..
  • Sax B. Zvířata v Třetí říši. Praha, Dokořán, 2003..
  • Valíček P. a kol. Užitkové rostliny tropů a subtropů. Praha, Academia, 2001..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie (A16) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní