Předmět: Vybrané kapitoly z etologie bezobratlých

« Zpět
Název předmětu Vybrané kapitoly z etologie bezobratlých
Kód předmětu KBI/MA100
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klečka Jan, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky budou zaměřeny na tato témata: Smyslové orgány a příklady chování vybraných skupin živočichů (Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Gastrotricha, Rotatoria, Annelida, Crustacea, Chelicerata, Insecta, Cephalopoda). Chemoreceptory; chemické podněty, jako impulz pro ?searching behaviour?. Mechanoreceptory, světločivné orgány, typy chemoreceptorů. Příklady chování souvisejícího se získáváním potravy (Platyhelminthes, Crustacea, Onychophora, Tardigrada, Diplopoda, Arachnida, Insecta, Cephalopoda, Echinodermata). Chování související s reprodukcí: Pohlavní dimorfismus, Epigamní chování, páření a jeho stimulace, kopulace, formy přenosu spermií. Agonistické chování.. Svatební dary a jejich význam. Sexuální kanibalismus a jeho formy u arachnid a hexapod. Reverzní sexuální kanibalismus. Stridulace a stridulační orgány. Péče o potomstvo: Kladení vajíček (Chilopoda, Arachnida, Insecta), péče o mláďata (Crustacea, Chilopoda, Arachnida, Insecta). Kokony. Defenzívní chování. Ochranné zbarvení. Mimikry. Eusociální hmyz (včely, vosy, mravenci, termiti), spolupráce jedinců v kolonii, ochrana hnízda, reprodukční a nepohlavní jedinci, hierarchie ve společenstvech. Role hedvábí v životě členovců (úkryty, tenata, balooning). Krypse hlavonožců, schopnosti barvoměny a kamufláže u chobotnic a sépií. Barvoměna jako prostředek kognitivních schopností, sloužící k vnitrodruhové komunikaci v rámci bojů o teritoria a při epigamním chování.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prohloubit znalosti biologie bezobratlých živočichů o poznatky studia jejich etologie.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- ústní zkouška - V průběhu semestru vypracuje a prezentuje student seminární práci. Témata (zadání) budou známa studentům na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Database of Sensors, Brains, and Behaviors in Invertebrates, 2019, https://invbrain.neuroinf.jp/modules/htmldocs/IVBPF/Database/ivbpf.html.
  • Vybrané kapitoly z etologie bezobratlých, vypracované v rámci projektu MEVAPOX 2013.
  • Balsamo M. et. al. Ecology and ethology of protozoans and invertebrates. Italian Journal of Zoology 53 (4). Taylor & Francis, 1981 str. 75 - 82. http://dx.doi.org/10.1080/11250008609355543.
  • Dawkins M.S. Observing animal behaviour. Design and analysis of quantitative data. Oxford University Press, 2009..
  • Komárek S. Mimikry, aposematismus a příbuzné jevy. Dokořán 2004.
  • Sanderson E. D., C.F. Jackson, C. Fuchs. Entomology. Insect Life and Behavior. Research & Education Association 2001. 350 s..
  • Žďárek, J. Hmyzí rodiny a státy. Academia 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr