Předmět: Antropologie a genetika člověka

« Zpět
Název předmětu Antropologie a genetika člověka
Kód předmětu KBI/K506
Organizační forma výuky Společná konzultace + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jozífková Eva, doc. RNDr. Ph.D. et Ph.D.
  • Ipser Jan, RNDr. CSc.
Obsah předmětu
1. hominidé - místo v systému, hominidé - místo v čase, mozek, bipedie, ruka; druhy v čase, co říkají nástroje; druhy v prostoru; Out of Africa, současný náhled na fylogenezi 2. první primáti, modely evoluce, vznik a vývoj člověka v závislosti na zevním prostředí, vznik bipedie a její důsledky, mozek v evoluci savců a primátů, nejstarší hominidé, Sahelanthropus, Orrorin, Kenyanthropus, ardipitéci a australopitéci, jejich tělesné vlastnosti, životní styl a evoluční osud, Homo habilis, potravní strategie, tělesné vlastnosti habilínů, prvé nástroje, silová nekrofágie, sdílení potravy a změny v reprodukční strategii 3. H. ergaster, H. erectus, H. heidelbergensis, Homo ergaster - nová tělesná konstrukce, lepší termoregulace, počátky lovu, ven z Afriky. Homo erectus - osídlení Starého světa a ovládnutí ohně, tělesné vlastnosti a variabilita, životní styl, industrie, evoluční osud. Homo heidelbergensis - směs znaků a verbální komunikace, morfologická charakteristika, kultura a životní styl, vývoj v Africe a v Evropě. 4. Homo neanderthalensis - tělesné vlastnosti a prostředí, lovecká společnost, životní styl, sociální organizace, zdravotní stav a délka života, smrt a rituál, evoluční osud. 5. Anatomically Modern Human: Homo sapiens idaltu, H.s.palestinensis a H.s.sapiens, tělesné vlastnosti, proměny v čase, životní styl a sociální organizace, zdravotní stav a délka života, kultura a umění, abstraktní myšlení, významné moravské a české nálezy, 6. Děnisovian, Homo florensis. Teorie mysli, řeč, smích, hudba, kultura, náboženství 7. Osídlení Nového světa: cesta Asií a molekulárně genetické doklady, osídlení Austrálie a důsledky, osídlení Ameriky a vznik paleoindiánských kultur, molekulárně genetické doklady původu indiánů, jazyky původních obyvatel Ameriky, kdo byli nejstarší dobyvatelé, osídlení Oceánie, vznik zemědělských společenstev, domestikace. 8. Ekologie člověka: vliv abiotických faktorů na člověka, vliv biotických faktorů na člověka, úvod do geografie nemocí, vliv faktorů prostředí na ontogenetický vývoj. Člověk v ekosystémech a ekologie výživy, biologické adaptace na prostředí, reprodukční sociokulturní adaptace 9. Ekogenetika člověka: význam geneticky zakódovaných adaptací, polymorfismus a polytypismus, typy přírodního výběru, polymorfismy enzymatické, biochemické, metabolické (detoxikace xenobiotik, mutagenů, karcinogenů, metabolisace léků atd.), LDL receptory, lipoproteinové alotypy, hemoglobinopatie a malárie, příklady ekogenetických markerů 10. Variabilita znaků a její příčiny: krevní skupiny, haptoglobiny, imunoglobuliny, HLA systém, isoenzymy, fyziologická variabilita, morfologická variabilita - rozdíly mezi populacemi, vztah k prostředí a příčiny vzniku (ekologické a jiné) 11. Ontogeneze člověka: ontogenetický vývoj člověka, řízení a dědičnost růstu, hodnocení růstu a jeho poruchy 12. Genetické poradenství, genetické vyšetřovací diagnostické metody. 13. Genetická struktura lidských populací a jejich vývoj. Základy antropogenetiky a archeogenetiky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studenti budou seznámeni se současnými představami o fylogenezi člověka, změnami a příčinami změn v evolučním vývoji, a s vybranými zástupci linie primátů a hominidů. Dále budou seznámeni s vybranými molekulárně genetickými poznatky v oblasti fylogeneze, ontogeneze a ekogenetiky. Geneticky orientovaná část předmětu je zaměřena na dědičnost normálních znaků, základy klinické genetiky a oblasti genetiky aplikovatelné v antropologii. Tento kurz byl inovován v rámci projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0296 "Mezioborové vazby a podpora praxe v přírodovědných a technických studijních programech UJEP"

Předpoklady
Absolvování předmětu Biologie a ekologie člověka. Studenti jsou povinni dodržovat zásady slušného chování, zásady bezpečnosti práce, a pokud se výklad odehrává v laboratoři, i laboratorní řád.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Uskuteční se seminář, na kterém budou posluchači seznámeni s tématy 1-6. Industrie, umění, významné české a moravské nálezy studenti dostudují podle poskytnutých zdrojů. Kapitolu Teorie mysli, řeč, smích, hudba, kultura, náboženství a téma 8 dostudují samostatně podle poskytnutých zdrojů a doporučené literatury. Uskuteční se jedna konzultace, na které budou probrána stěžejní témata genetiky člověka (metody genetické analýzy v humánní genetice; prenatální genetická diagnostika a genetické poradenství; genetická podmíněnost a charakteristika vybraných dědičných chorob; aplikace genetiky člověka v antropologii, genetická struktura lidských populací).
Doporučená literatura
  • Texty ve studijních oporách k tomuto předmětu. .
  • Bárta M. a kol. Kolaps a regenerace: cesty civilizací a kultur. Academia 2015..
  • Drozdová E. Základy antropometrie. MU Brno 2003..
  • Dunbar R. Příběh rodu Homo. Academia, Praha 2009.
  • Hauspie R.C., Cameron, N., Molinari, L. Cambridge Univ.Press, Cambridge 2004..
  • Malina J. Mluvící prahrnec a jiné prapříběhy. CERM, Brno, 2012.
  • Novotný V. Papuánské polopravdy, druhé rozšířené vydání. 2010 Dokořán, Praha..
  • NUSSBAUM, R.; MCINESS, R., R.; WILLARD, H., F. Klinická genetika. Praha: Triton, 2004. 426s. ISBN 80-7254-475-6.
  • Pritchard, D. J., Korf, B. R. Základy lékařské genetiky. Galén, Praha 2007..
  • Relichová J. Genetika pro antropology. MU Brno 2002.
  • Sedlák K., Tomšíčková M. Nebezpečné infekce zvířat a člověka. Scientia, Praha 2006..
  • Soukup, V. Přehled antropologických teorií kultury. Portál, Praha, 2000..
  • Svoboda J. Předkové. Evoluce člověka, Academia 2017 nebo starší vydání 2013..
  • Svoboda J.A. Počátky umění. Academia, Praha, 2011.
  • Sykes, B. Sedm dcer Eviných Paseka, Praha 2004..
  • Šerý, V. Nemoci na Zemi. Academia, Praha 1979..
  • Šmahel Z. Evoluce rodu Homo I-VI: ŽIVA 2003: str. 37-40, 84-88, 134-136, 181-184, 227-231, 275-280..
  • Šmahel Z. Principy, teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001 (skriptum)..
  • Šmahel Z. Příběh lidského rodu. MZM Brno, 2005..
  • Vančata V. Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků.In.:Panoráma. 2003.
  • Wells S. Adam a jeho rod. Genetická odysea člověka. Dokořán a Argo, Praha 2005..
  • Wolf, J. Antropologie pro každý den.. Arsci, Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie (A14) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní