Vyučující
|
-
Jozífková Eva, doc. RNDr. Ph.D. et Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.- 2. Ochranné chování, komfortní chování, epigamní chování. péče o mláďata. 3. - 4. Sociální vztahy ve zvířecích společnostech a různé strategie sběru a lovu potravy, které zajišťují bezpečnost a přežití. 5. - 6. Mechanismy, které řídí chování, fyziologie chování, spouštěcí mechanismy, hormony a chování, periodicita (denní rytmy). 7. - 8. Orientace (kineze, klinotaxe, tropotaxe, telotaxe, menotaxe, orientace podle slunečního kompasu, orientace podle polarizovaného světla oblohy, orientace podle magnetického kompasu), navigační schopnosti ptáků. 9. Ontogeneze chování, vrozené chování, hra a zvědavost jako projevy chování, učení. 10. - 11. Etoekologie, získávání potravy, konkurence, kooperace, komunikace, strategie rozmnožování, epigamní chování, populační strategie. 12. - 13. Výdaje rodičů, teorie životního běhu, konflikt mezi rodiči a mláďaty, odvykací konflikty u savců a ptáků. 14. Problém homologizace chování člověka s chováním ostatních primátů. Při výuce jsou používány videozáznamy i počítačové programy a je prováděn rozbor demonstrovaných témat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit se s projevy chování a těmto projevům chování porozumět. Studenti budou seznámení s biologickou podstatou chování, s evolucí prvků chování, a s vrozenými a naučenými projevy chování živočichů a jejich schopnostmi adaptability vzorců chování v různých typech prostředí. Cílem je rovněž na základě biologických principů odvodit a předvídat projevy chování a dokázat rozpoznat základní "markry" - etologické signály určitého chování, motivace, stavu. Přednášeny jsou základní etologické pojmy, principy a teorie chování v sekcích evoluce a funkce chování, uskutečnění chování, signály, komunikace, genetika chování, ontogeneze chování, učení a hra, zajišťující chování, sociální chování, reprodukční chování a péče o potomstvo. Studenti budou seznámeni s možnostmi využití poznatků etologických disciplín v praxi. Zařazeny jsou rovněž informace o chování člověka. Některé z kapitol budou předneseny rámcově, studenti si samostatně doplní znalosti dle připravených materiálů zejména v kapitolách signály, učení, zajišťující chování a samostatně shlédnou videozáznamy prvků chování a záznamy behaviorálních pokusů. Více na moodle v adresáři předmětu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kapitoly budou předneseny rámcově, studenti si samostatně doplní znalosti dle doporučené literatury a připravených materiálů zejména v kapitolách signály, učení, zajišťující chování a samostatně shlédnou videozáznamy prvků chování a záznamy behaviorálních pokusů. Zápočet: znalosti vymezené v sylabu v předmětech, polovina odpovědí při zápočtu správně
|
Doporučená literatura
|
-
Texty ve studijních oporách k tomuto předmětu. .
-
Alcock J. Animal behavior. 10th edition. PalgravreMacmillan, 2013..
-
Barrett L., Dunbar R., Lycett J. Evoluční Psychologie Člověka. Praha: Portál 2007.
-
Davies N.B., Krebs J.R. An intorduction to behavioral Ecology (4 th edition) Behavioural Ecology An Evolutionary Approach. Willey-Blackwell, 2012..
-
Dawkins M.S. Observing animal behaviour. Design and analysis of quantitative data. Oxford University Press, 2009..
-
Flegr J. Evoluční biologie Academia, Praha 2009.
-
Franck D. Etologie. UK Praha 1996..
-
Lorenz K. Základy etologie. Srovnávací výzkum chování. Academia Praha 1993..
-
Manning A., Dawkins M. S. An introduction to animal behaviour. 6th etidion Cambridge Univ. Press, 2012..
-
Miklosi A. Dog Behaviour, Evolution, and Cognition. Oxford University Press, 2008.
-
Špinka M., Havlíček J., Štolhoferová I., Frynta D. Etologie. Mechanismy, ontogeneze, funkce a evoluce chování živočichů. Academia. 2024.
-
Špinka M., Havlíček J., Štolhoferová I., Frynta D. Etologie. Mechanismy, ontogeneze, funkce a evoluce chování živočichů. Academia. 2024.
-
Veselovský Z. Etologie. Biologie chování zvířat. Academia Praha 2005..
-
Wilson E.O. Sociobiology: The New Synthesis. 25 th Anniversary Edition Harvard University Press, 2000..
|