|
Vyučující
|
-
Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
ílem předmětu je seznámit studenty s historií didaktiky biologie, didaktickými zásadami (principy), formami výuky a hodnocení a teorií učebny. Témata: Úvod do tématu. Cíle výuky biologie. Bloomova taxonomie. (1/P) Dějiny didaktiky biologie. Významní didaktici. Rudá biologie. (1/S) Didaktické zásady I. (1/S) Didaktické zásady II. (1/S) Formy výuky I: klasická vyučovací hodina, didaktické situace. (1/S) Formy výuky II: exkurze, laboratorní a mimoškolní aktivity. (1/S) Formy výuky III: Integrovaná výuka, projektové vyučování. (1/S) Hodnocení v biologii, příprava testu, sebehodnocení. (1/S) Učebna: teorie a praktické uspořádání, vybavení. (1/S) Učebnice přírodopisu a biologie, práce s texty. (1/P) Metody a formy výuky: Výklad s prezentací Dialogické metody - řízený rozhovor, diskuze, Skupinová práce - práce s pracovními listy, aktivní práce s aplikacemi (tablet ve výuce) Metody zážitkové pedagogiky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Účastníci porovnávají historické a současné didaktické zásady a aplikují je při návrhu výuky biologie (Kompetence 2.1?2.5, 4.3). Charakterizují vývoj didaktiky biologie, popisují různé formy výuky a způsoby hodnocení, a hodnotí jejich vhodnost pro různé vzdělávací situace (Kompetence 1.1, 1.2, 3.1?3.3). Analyzují dostupné učebnice a učební pomůcky a navrhují efektivní způsoby jejich využití ve vlastní výuce (Kompetence 6.2). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vypracování zadaných úkolů v průběhu semestru Ústní zkouška
|
|
Doporučená literatura
|
-
Aktuální články z didaktických časopisů reflektující současné problémy v didaktice biologie (Scientia in Educatione, Journal of Biological Education,?).
-
Bořkovec, Matouš (ed.). a kol. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2023.
-
Jančaříková K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy.. 2022.
-
Kampourakis, K., & Reiss, M. Teaching Biology in Schools: Global Research, Issues, and Trends.. 2018.
-
Vinter, V., & Králiček, I. Začínající učitel biologie.. Univerzita Palackého. Olomouc., 2017.
-
Wellington, J., & Ireson, G. Science Learning, Science Teaching.. New York: Routledge., 2017.
|