Předmět: Didaktika biologie I

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie I
Kód předmětu KBI/0015
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr -
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Drbalová Kateřina Radana, Mgr.
Obsah předmětu
1. Materiální didaktické prostředky ve výuce biologie A) Učební pomůcky B) Technické výukové prostředky C) Organizační a reprografická technika D) Výukové prostory a jejich vybavení E) Vybavení učitele a žáka 2. Vyučovací metody biologie A) Shapirova pyramida učení B) Kritéria účinné výukové metody C) Využití některých metod ve výuce biologie (monologické a dialogické slovní metody, práce s učebnicí a knihou, názorně demonstrační metody, didaktické hry, participativní metody, situační, simulační a inscenační metody, dramatizace, brainstorming, učení vyučováním, metody praktických činností žáků, metody opakování a procvičování poznatků) 3. Organizační formy vyučování biologie A) Individuální výuka B) Hromadná a frontální výuka (systém vyučovacích hodin) C) Individualizovaná výuka D) Projektová výuka E) Diferencovaná výuka F) Skupinová a kooperativní výuka G) Týmová výuka H) Otevřené vyučování I) Exkurze a výuka v terénu J) Domácí učební práce žáků 4. Uspořádání učiva A) Učební osnovy, RVP a ŠVP B) Učební plán C) Školní dokumenty a školní řád 5. Problematika nadaného studenta 6. Individuální forma výuky

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obecné a specifické zákonitosti výuky biologie. Seminář je koncipován jako diskuzní.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Průběh kurzu je založen na kvalitní domácí přípravě studenta a na jeho aktivní účasti na seminářích.
Doporučená literatura
  • Závazné předpisy MŠMT: Vzdělávací programy, učební osnovy a standardy, učebnice, pracovní sešity, pracovní listy a metodické příručky přírodopisu a biologie na 2. st. ZŠ a SŠ..
  • Křísa B. et Prášil K. (red.). Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. UK Praha,. 1994.
  • Křísa B. et Prášil K. /red./. Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu.- UK Praha.. 1994.
  • KYRIACOU Ch. Klíčové dovednosti učitele.- Portál, Praha.. 1991.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
  • Maslowski O. Didaktika biologie.- UP Olomouc.. 1990.
  • Moodle - KBI. Veškeré podklady pro studium jsou aktualizovány na Moodle - Teorie vyučování biologie - Didaktika..
  • Petty G. Moderní vyučování. - Portál, Praha.. 1996.
  • Petty,G. Moderní vyučování, Praha, Portál. 2002.
  • Švecová M., Čížková V., Růžková I., Stoklasa J. Cvičení z didaktiky biologie I.- UK Praha.. 2000.
  • Švecová M., Matějka D., Horychová I. Didaktika biologie a geologie v přípravě a dalším vzdělávání učitelů v České a Slovenské republice. UK Praha.. UK Praha, 2004.
  • Švecová M., Matějka D., Horychová I. Didaktika biologie a geologie v přípravě a dalším vzdělávání učitelů v České a Slovenské republice. UK Praha.. UK Praha, 2004.
  • Švecová M. Teorie a praxe zařazení školních projektů ve výuce přírodopisu, biologie a ekologie.- UK Praha.. 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr