Předmět: Biologie dětí a dorostu

« Zpět
Název předmětu Biologie dětí a dorostu
Kód předmětu KBI/0006
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr -
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Tématické okruhy 1. Základy cytologie ? stavba buňky, dělení buněk, organismus jako celek, základy histologie ? epitelová, pojivová, kostní, srdeční a nervová tkáň, úvod do anatomie člověka 2. Kosterní soustava ? složení a stavba kosti, spojení, růst a vývoj kostí, kostra trupu, hlavy a končetin, nemoci kostry 3. Svalová soustava ? funkce, stavba a fyziologie svalu, typy svalů, svaly hlavy, krku, hrudníku, břicha, zad a končetin, nemoci svalstva 4. Krev a tělní tekutiny ? funkce a složení krve, krevní tělíska, krevní skupiny, míza, oběhová soustava ? krevní oběh ? srdce, cévy, velký a malý oběh, projevy srdeční činnosti, nemoci krve a OS 5. Soustava dýchací ? horní a dolní cesty dýchací, plíce, ventilace plic, zevní a vnitřní dýchání, nemoci DS. Trávicí soustava ? dutina ústní, zuby, hltan a jícen, žaludek, tenké a tlusté střevo, játra, slinivka břišní, nemoci TS 6. Přeměna látek a energií, metabolismus, živiny a vitamíny, zásady správné výživy, její poruchy. Kožní soustava ? funkce a stavba kůže, tělesná teplota, choroby kůže, termoregulace 7. Vylučovací soustava ? ledviny a močové cesty, nemoci VS. Pohlavní soustava ? pohlavní ústrojí muže a ženy, menstruační cyklus, oplození, antikoncepce, choroby PS 8. Soustava žláz s vnitřní sekrecí ? hormony. Nervová soustava ? funkce a stavba, mozek a mícha, mozkové a míšní nervy 9. Vyšší nervová činnost, paměť, spánek, učení, choroby NS. Smyslová soustava ? ústrojí zraku, sluchu, rovnováhy, kožní, chuťové a čichové 10. Imunita a obrana organismu. Základy genetiky člověka ? charakteristika, pojmy, chromozomy, mutace, metody lidské genetiky, genetika populací, lékařská genetika 11. Ontogenetický vývoj člověka I. ? gravidita, růst a vývoj, prenatální období, porod, postnatální období ? novorozenecké a kojenecké období, období batolete, předškolní věk 12. Ontogenetický vývoj člověka II. ? školní věk, období adolescence, pubertajednotlivé fáze a změny organismu, období dospělosti, zralosti a stáří, smrt 13. Zdraví a životospráva člověka ? zdraví a nemoc, její léčení, životospráva člověka, civilizační choroby, toxikománie (alkohol, kouření, drogy), člověk a prostředí

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na základy cytologie, anatomické soustavy člověka: kosterní soustava, svalová soustava, krev a tělní tekutiny, oběhová soustava, soustava dýchací, trávicí soustava přeměna látek a energií, metabolismus, kožní soustava, vylučovací soustava, pohlavní soustava, hormony, nervová soustava, smyslová soustava. Rovněž obsahuje základní informace o imunitě a obraně organismu, základy genetiky člověka, ontogenetický vývoj člověka a informace o zdraví a životosprávě.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Beránková, M., Fleková, A., Holzhauserová, B. První pomoc. Praha: Informatorium, 2002.
  • DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. Praha: Grada, 2009. 544s. ISBN 978-80-247-3240-4. 1995.
  • Dylevský, I. Somatologie.. Olomouc: Epava, 2001.
  • Machová, J. Biologie člověka pro učitele.. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867.
  • Malá, H., Klementa, J. Biologie dětí a dorostu.. Praha: SPN, 1985.
  • Müllerová, L. Základy pediatrie pro studenty učitelství.. Ústí nad Labem: PF UJEP.
  • Vokurka, M. Praktický slovník medicíny. Maxdorf Praha, 1994 a další doplněná vydání..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr