Vyučující
|
-
Vladyková Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výklad je strukturován jednak chronologicky, jednak podle jednotlivých typů archivní činnosti. 1) úvodní nastínění tématu 2) provázání archivních činností od skartačního řízení po prezentaci veřejnosti vzhledem k využití IT technologií v tomto procesu 3) stručná historie posledních 20 let na konkrétních příkladech - seznámení s možnostmi jednotlivých archivů, klíčové osobnosti 4) bližší vysvětlení aktuálních IT nástrojů včetně archivních SW a práce na jejich vývoji 5) možnosti do budoucna Výklad bude doprovázen prezentací včetně procházení webových stránek konkrétních archivů a orientace v e-badatelnách
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Rozvoj IT technologií, digitalizace státní správy, elektronické skartace, vydání nových Základních pravidel pro zpracování archiválií a jejich implementace včetně vývoje archivních SW, prezentace výsledků práce veřejnosti prostřednictvím e-badatelem - to vše a mnoho dalšího staví v posledních dvaceti letech před pracovníky archivů stále nové výzvy, na které je studium na vysoké škole nemělo šanci připravit. Cílem předmětu je seznámit studenty se změnami, kterými prošla archivní praxe v posledních dvaceti letech a zajistit tak, aby získali lepší představu, co aktuálně obnáší profese archiváře.
Studenti získají přehled o vývoji archivní praxe v posledních dvaceti letech a o její aktuální podobě s ohledem na IT technologie. Budou si schopni představit proces skartace, zpracování a prezentace archiválií v souvislosti s moderními nástroji archivní činnosti včetně archivních SW. Získají bližší představu o povaze profese, která je laickou veřejností stále z velké míry nepochopena.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro absolvování předmětu je nutná účast na kurzu.
|
Doporučená literatura
|
|