Předmět: Analýza textu

« Zpět
Název předmětu Analýza textu
Kód předmětu KAJ/4471
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Haase Christoph, Dr. Ph.D., M.A.
  • Šteklová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Povinně volitelný předmět Souhrn lingvistických teorií volně navazuje na povinný předmět Aktuální otázky oboru lingvistika. Dále rozšiřuje znalosti a rozhled studentů v oblasti lingvistiky. Obsah předmětu se neustále aktualizuje a umožňuje tak bezprostředně reagovat jak na vývoj oboru, tak na zájem studentů o konkrétní problematiku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům uvedení do řady teoretických přístupů, které se uplatňují v lingvistice.Ty zahrnují strukturalismus, generativní gramatiku, funkční a kognitivní lingvistiku a lingvistiku kvantitativní. Studenti se v tomto předmětu také seznámí s klíčovými sociolingvistickými a pragmatickými pojmy, včetně pojmu 'teorie" a jejího obecného vědeckého objasnění. Součástí tohoto předmětu bude seznamování se s paradigmaty lingv. posunů vlivných ve vývoji lingvistiky 20. a 21. století. Všichni studenti obdrží čítanku textů s materiálem pro lingvistický výzkum a pro pochopení probíraných lingvistických teorií a přístupů. Tato čítanka poskytne také bohatý materiál pro rozvinutí diskuse o vývoji lingvistiky od počátku 20. století.
Prokazované znalosti a dovednosti: na konci tohoto semestru studenti - dokáží rozpoznat jednotlivé rozpoznají funkční styly; - rozliší bezpečně základní znaky funkčních stylů; - se naučí stylizovat text na základě znalostí hlavních rysů/znaků funkčních stylů; - prokáží své znalosti a dovednosti aplikovat poznatky na sérii úspěšně zvládnutých praktických cvičení a testů.
Předpoklady
Student vykonal všechny zkoušky z dílčích jazykových disciplin.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

for credits: presentation for grade: test upon course completion or term paper Aktivní účast a spolupráce v semináři.
Doporučená literatura
  • Burton-Roberts, N. Pragmatics.. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007.
  • Cutting, J. Pragmatics and discourse: a resource book for students. London: Routledge, 2008.
  • Dominiek, S. Cognition and pragamatics. Amsterdam: Benjamins., 2009.
  • Dror, I.E. Cognitive technologies and the pragmatics of cognition. Amsterdam: Benjamins., 2007.
  • Fischer, K. Approaches to discourse particles. Amsterdam: Elsevier, 2006.
  • Griffiths, P. An introduction to English semantics and pragmatics. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press, 2006.
  • Horn, L.R. & Ward, G. The handbook of pragmatics. Malden, Mass.: Blackwell, 2006.
  • Jaszczolt, K. Semantics and pragmatics: meaning in language and discourse. London: Longman, 2002.
  • Levinson, S.C. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
  • Marten, L. At the syntax-pragmatics interface: verbal underspecification and concept formation in dynamic syntax. Oxford: Oxford University Press, 2002.
  • Mey, J. L. Pragmatics. An introduction. Oxford: Blackwell, 2007.
  • Noveck, I. Experimental pragmatics.. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2006.
  • Tanskanen, S. Collaborating towards coherence: lexical cohesion in English discourse. Amsterdam: Benjamins., 2006.
  • Wierzbicka, A. Cross-cultural pragmatics : the semantics of human interaction. Berlin: Mouton de Gruyter, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní