Předmět: Sociolingvistika

« Zpět
Název předmětu Sociolingvistika
Kód předmětu KAJ/4432
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Haase Christoph, Dr. Ph.D., M.A.
Obsah předmětu
Předmět bude zahrnovat následující témata: Why should we teach literature and why should literature shape our teaching practice? How to integrate literary texts in the ELT classroom with the aim of increasing the students´ reading (critical reading and analytical reading) skills and improve strategies of teaching literature. Teaching Poetry. Teaching Drama. Teaching Fiction. Reading Workshops.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Tento studijní předmět představí hlavní témata komplexních vztahů mezi jazykem a společností. Po krátkém přehledu klasických přístupů v sociolingvistice v rámci labovského paradigmatu (podle Williama Labova), se studijní předmět zaměří na nový vývoj v oblastech studia jako jsou: jazyk a moc, jazyk a 'gender', jazyk a věk. Druhá část kurzu bude věnována metodologickým problémům na příkladu variet angličtiny - s tématy jako jsou sběr dat, tvorba dotazníků a deskriptivní statistika.
Prokazované znalosti a dovednosti: * studenti jsou schopni používat základní terminologii a seznámili se důkladně se základními přístupy používanými v sociolingvistice * v rovině teoretické znají vývoj, kterým tento obor pošel v posledních desetiletích * naučili se pracovat s daty, umí vytvořit vzorové dotazníky * jsou obeznámeni se základními výzkumnými metodami a nástroji využívanými v sociolingvistice, avšak sami neměli možnost ještě výzkumy provádět. * velkým přínosem je i schopnost číst základní sociologickou literaturu a dobrá orientace v oboru.
Předpoklady
Student rozumí základní lingvistické problematice.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Literární projekt zaměřený na rozvoj kreativity a imaginace.
Doporučená literatura
  • Downes, W. Language and society. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • Holmes, J. An introduction to sociolinguistics. Harlow: Longman, 2007.
  • Romaine, S. Language in society: An introduction to sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press, 2000.
  • Wardhaugh, R. An introduction to sociolinguistics. Malden, Mass.: Blackwell, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní