Vyučující
|
-
Kyllar Václav, Mgr. Bc.
-
Kolinská Klára, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na dějiny anglické literatury od počátku 20. století do současnosti. Vychází z četby a pochopení nejvýznamnějších děl představitelů modernismu, období po 2. světové válce a postmodernismu. Podává také přehled o současných vývojových trendech, např. multikulturalismu a feminismu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem práce v seminářích je poznat kulturní pluralitu britské literatury 20. století, dále aplikovat metodologické základy analýzy literárního textu na různé žánrové druhy s ohledem na schopnost dobře rozumět i vyhodnotit literární dílo. Student je též schopen v návaznosti na studium jazykových disciplín hodnotit jazyk literárního díla, a to vždy ve vztahu k dobovému kulturnímu a společenskému kontextu. V seminářích studenti pracují s básnickým, prozaickým i dramatickým textem.
Na konci tohoto literárního modulu studenti - budou umět prezentovat znalosti získané na přednáškách a seminářích a při tom prokazovat porozumění literatuře tohoto období; - budou umět přesněji zařadit jednotlivé autory do určitých období literárního vývoje, tzn. diskutovat o autorech a jejich dílech, jasně a stručně je hodnotit; - se budou plynule a kriticky se vyjadřovat, postupně se zdokonalovat v kritickém myšlení, vyjadřování, tzn. Prokázat zlepšení svých komunikačních a prezentačních dovedností spolu se schopností využívat literární terminologie; - vzhledem k tomu, že okruhy témat závěrečné státní zkoušky vyžadují, aby studenti dokázali propojit témata literární s tématy předmětu kulturní studia, předpokládá se, že studenti budou umět zařadit literární díla do určitých politických, ekonomických a kulturních souvislostí daného období; - dokáží srovnávat a hodnotit díla autorů různých vývojových období; - mohou prokázat obeznámenost s literární terminologií také v písemných projevech; - vedle získaných vědomostí a dovedností (interpretace a analýza textu) bude student prokazovat i schopnosti tvůrčího charakteru.
|
Předpoklady
|
Studenti přicházejí do tohoto kurzu se základními znalostmi literární teorie (po absolvování kurzu Introduction to Theory of Literature) a s dovednostmi analyzovat a interpretovat literární text (získanými v předmětech Children's Literature and British Literature 1 a 2).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktuální požadavky jsou vždy uvedeny v podrobném sylabu umístěném na katerálním webu pod profilem vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Abrams, M. H. The Norton anthology of English literature. New York: W.W. Norton, 2000.
-
Alexander, M. A history of English literature. London: Palgrave Macmillan, 2007.
-
Carter, R., & McRae, J. The Routledge history of literature in English Britain and Ireland. London: Routledge, 2002.
-
Daiches, D. Critical history of English literature. London: Secker and Warburg, 1970.
-
Head, D. The Cambridge guide to literature in English. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2006.
-
Head, D. The Cambridge introduction to modern British fiction, 1950-2000. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press, 2002.
-
Marcus, L. Cambridge history of twentieth-century English literature. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
|