Předmět: Základy didaktiky německého jazyka

« Zpět
Název předmětu Základy didaktiky německého jazyka
Kód předmětu FF1/KZD
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika cizích jazyků jako vědní disciplína 2. Bázové disciplíny DCJ 3. Výuka německého jazyka v ČR 4. Metodické koncepce výuky cizích jazyků 1: metody tradiční 5. Metodické koncepce výuky cizích jazyků 2: metody alternativní 6. Význam Jana Amose Komenského pro didaktiku cizích jazyků 7. Teorie a hypotézy osvojování mateřského jazyka 8. Teorie a hypotézy učení cizího jazyka 9. Cíle výuky cizího jazyka (němčiny) na základní a střední škole v ČR 10. Formy výuky cizího jazyka (němčiny) na základní a střední škole 11. Pedagogické a další dokumenty v DCJ: RVP pro ZŠ a pro SŠ, Společný evropský referenční rámec pro jazyky 12. Jazykové portfolio, jazykové kurikulum. 13. Zprostředkovávání jazyka (jazykových prostředků) a dovedností (řečových dovedností) úvod - základní schéma. 14. Atestace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je poskytnout studujícím základní poučení o předmětu studia a vědecko-výzkumné činnosti didaktiky cizích jazyků, o teoretických východiscích didaktiky cizích jazyků a jejím propojení s vědními obory jako lingvistikou (a také s aplikovanou lingvistikou, sociolingvistikou, psycholingvistikou), pedagogikou, psychologií, psychologií učení apod. Kurz zprostředkovává studujícím exkurz do historického vývoje vyučovacích metod cizích jazyků, forem výuky, strategií učení, seznamuje je s dokumenty vztahujícími se k vyučování cizím jazykům.
orientuje se v základních didaktických kategoriích, - ovládá základní lingvodidaktickou teminologii, - je schopen nazřít jazyk jako systém a pochopit jeho roli v procesu cizojazyčného vyučování/učení, - má představu o organizaci výuky v institucionálním kontextu, - seznámí se s metodickými koncepcemi vyučování cizím jazykům, cíli vyučování i jeho formami, - získá přehled o základních dokumentech vztahujících se k vyučování cizím jazykům
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - průběžné plnění zadaných úloh - písemný test
Doporučená literatura
  • Bausch, K.-R./Christ, H./Hüllen, W./Krumm, H.-J. (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, 2007.
  • Čermák, F. Jazyk a jazykověda. Praha, 2001.
  • Heyd, G. Deutsch lehren, Grundwissen für den DaF-Unterricht. Frankfurt/M., 1991.
  • Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků na přelomu století. Rudná u Prahy, 2001.
  • Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha, 2006.
  • Lachout, M. Kde bydlí řeč. Jazyk a myšlení ? osvojování, modely praxe. Praha, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr