Předmět: Komplexní reflektivní seminář praxe

« Zpět
Název předmětu Komplexní reflektivní seminář praxe
Kód předmětu FF1/KRSPS
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fuková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Didaktická rekonstrukce: reflexe hospitační činnosti v rámci pedagogické praxe 2. Didaktická rekonstrukce: reflexe výuky - nastavování, naplňování a ověřování dosažených výukových cílů 3. Tvoříme suportivní prostředí školního zařízení (kooperace) 4. Reflexe příběhu výuky: rozvoj didaktických znalostí obsahu a pedagogického stylu 5. Zvládnutí edukačního procesu na 2. stupni ZŠ 6. Opakování ve výuce daného předmětu. Hodnocení, testování, zpětná vazba ve 7. Učitelské a žákovské portfolio 8. Zvládnutí edukačního procesu v daném předmětu na SŠ 9. Současné inspirace výuky (z vlastní studentské praxe)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu je umožnit studentům reflektovat svou pedagogickou praxi, na základě srovnání vlastní pedagogické zkušenosti s teoretickými výstupy obecné i oborových didaktik identifikovat vlastní pedagogický styl, svá pozitiva, provádět reflexi vlastní pedagogické činnosti, případně hledat prostředky k zlepšení. 2.1-2.5, 4.2, 6.1, 6.2, 6.3
Na základě teoretické výuky a vykonaných praxí získává student rozmanité a konkretizované evaluační nástroje, reflektují moderní didaktickými postupy z konkrétní školní praxe a zároveň je aplikují ve svých portfoliích. Revidované studentské portfolio je základním výstupem i z tohoto předmětu. Student nevytváří portfolio nové, ale promýšlí a upravuje své předchozí výstupy.
Předpoklady
FF1/011 ? Přípravný seminář k pedagogické praxi FF1/012 ? Průběžná pedagogická praxe FF1/013 ? Souvislá pedagogická praxe I FF1/014 ? Souvislá pedagogická praxe II

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

Reflektované pedagogické portfolio Součástí je také příprava na závěrečnou práci z didaktiky daného předmětu: vzorová příprava (varianta 1), respektive didaktická analýza vybraného tematického celku (varianta 2). Varianta 1: a) slovo na úvod (filosofie výuky), b) tematický celek v konceptu výuky oboru, c) určení vyučovací hodiny, d) téma, e) cíle, f) základní učivo, g) pomůcky, h) metodický postup, i) poznámky, j) literatura: viz charakteristika didaktické části SZZ. Varianta 2: a) analýza významů tematického celku, b) cílová analýza, c) metodická analýza (principy ? metody ? figury) d) metodické návrhy (konkretizace činností)
Doporučená literatura
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc, 2002.
  • Bausch, K.-R. (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
  • bez literatury. bez literatury.
  • Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
  • Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2015.
  • Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr