Předmět: Přípravný seminář k pedagogické praxi

« Zpět
Název předmětu Přípravný seminář k pedagogické praxi
Kód předmětu FF1/KPSPP
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fuková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Uspořádání učiva vzdělávacích oborů a jeho vztah k výchovně vzdělávacím cílům 2. Portfolio v přípravě učitele na výuku 3. Příprava portfolia pro pedagogickou praxi 4. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách dějepisu/občanské výchovy a základů společenských věd/ německého jazyka a literatury a jejich volba v závislosti na stanovených výchovně vzdělávacích cílech 5. Způsoby ověřování naplnění výchovně vzdělávacích cílů jednotlivých aktivit i celé vyučovací hodiny 6. Význam a možnosti realizace pedagogické reflexe - pohospitační reflexe, reflexe realizované vyučovací hodiny, sebereflexe pedagoga

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
Výstupy z učení
Obsahové zaměření přípravného semináře k pedagogické praxi vychází z potřeby připravit studenta na průběžnou praxi a vybavit jej dostatečně teoretickými základy pro úspěšné vykonání pedagogických praxí.
Studující získají znalosti vzdělávacího obsahu občanské výchovy a základů společenských věd, německého jazyka a literatury a dějepisu a znalosti o didaktické transformaci učiva pro konkrétní stupně škol. Připraví se na průběžnou praxi na domluvené základní a střední škole, zejména na to, jak provádět hospitační a asistenční činnost, jak spolu s provázejícím učitelem plánovat a reflektovat výuku, jak vést pedagogické portfolio. 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.5, 5.1, 6.1
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

Posluchači se aktivně účastní semináře, v průběhu semestru zpracují portfolio pro pedagogickou praxi, které v závěru semestru obhájí v rámci společné reflexe průběžné pedagogické praxe.
Doporučená literatura
  • Rámcově vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2007.
  • Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. Praha, 2013.
  • Bausch, K.-R. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
  • Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky.). Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-8082-7.
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Od hospitace k souvislé praxi.). Hradec Králové: Gaudeamus,, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
  • Filová,H.,Šimoník,O.,Švec,V. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
  • Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2015.
  • MAŇÁK, J. AJ. Profesionální praktika z pedagogiky.. Brno: Masarykova univerzita,, 1992. ISBN 80-210-0471-1.
  • PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe. (Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele).. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého,, 1998. ISBN 80-7067-793-7.
  • ŠTURMA, J. Školní pedagogika - část I.. Hradec Králové: GAUDEAMUS,, 1996. ISBN 80-7041-121-X.
  • ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností.. Brno: Paido,, 2000. ISBN 80-85931-87- 7.
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování výcviku. Brno: Masarykova univerzita,, 1998. ISBN 80- 210-1937-9.
  • TVRZOVÁ, I. A KOL. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika.. Praha, 2002.
  • Zajícová, P. Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache.. Ostrava, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr