Předmět: Průběžná pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Průběžná pedagogická praxe
Kód předmětu FF1/KPPP
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fuková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Praxe probíhá na vybraných základních školách a různých typech středních škol (pod vedením provázejících učitelů nebo prověřených vyučujících) tak, aby studující měli dostatečnou možnost proniknout do fungování škol. Studující vykonávají hospitační, a asistentskou činnost v kooperaci s vyučujícími předmětů, s vedením dané školy a pod dohledem vyučujících daného předmětu. Náslech a hospitační činnost 2. Náslech v hodinách na základní škole 3. Vyhodnocení náslechových hodin, rozbor hospitačních protokolů a návrhy dalších možných didaktických zpracování probírané látky z náslechové hodiny, případně navazující látky 4. Asistenční činnosti v průběhu praxe 7. Náslech v hodinách na gymnáziu 8.Vyhodnocení náslechových hodin, rozbor hospitačních protokolů a návrhy dalších možných didaktických zpracování probírané látky z náslechové hodiny, případně navazující látky 9.Asistenční činnosti v průběhu praxe 10.. Reflexe specifik výuky a dosahování výchovně vzdělávacích cílů na základě porovnání různých škol a vyučujících

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
Výstupy z učení
Studující provádějí hospitační a asistenční činnosti ve spolupráci s provázejícími učiteli, reflektují činnost svou i činnost provázejících učitelů včetně hospitované výuky, podílejí se na přípravách různých pedagogických činností provázejících učitelů. 2.5, 4.2, 5.1, 5.2, 6.1
Studenti získají znalosti o vzdělávacím obsahu a činnostech v rámci občanské výchovy a společensksých věd, schopnosti hospitace a reflexe hospitovaných hodin.
Předpoklady
Nejsou.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

Studující absolvují průběžnou pedagogickou praxi v předepsaném rozsahu na fakultní, či spolupracující škole domluvené s příslušným oborovým didaktikem nebo na jiné škole, kterou oborový didaktik schválí. Po celou dobu praxe si vedou pedagogické portfolio, které obhájí: - záznamy a evaluace hospitovaných hodin - návrhy pro alternativní výuku, pokračování výuky - reflexi praxe, autoevaluace
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2016.
  • Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání.. Praha, 2016.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2017.
  • Bausch, K.-R. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
  • Belz, H. - Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.
  • Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
  • Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 2011.
  • Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele OV a ZSV.
  • Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2015.
  • Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011.
  • Švec, V. et. al. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr