Předmět: Mezioborové vztahy dějepisu II

« Zpět
Název předmětu Mezioborové vztahy dějepisu II
Kód předmětu FF1/KMU21
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Märc Josef, Mgr.
Obsah předmětu
1. Postavení dějepisu v RVP - vzdělávací oblast Člověk a společnost 2. Dějepis a přírodní vědy 3. Dějepis a jazyky 4. Dějepis a výchovy 5, Využití narativního pramene v hodinách dějepisu 6. Dějepis a programy Kritické myšlení, Face To Face, Zmizelí sousedé ... 7. Využití mapy v hodinách dějepisu 8. Historické znalosti a dovednosti vzhledem k věku žáků, návaznosti jednotlivých stupňů výuky dějinami

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Na základě aktualizovaných RVP a jejich realizacích v ŠVP kurs rozvíjí styčné plochy mezi jednotlivými obory moderní historie tak, aby si jeho absolventi uvědomili možnosti a přednosti multiperspektivní výuky dějin. Klíčovým je zacházení s vertikální a horizontální mezioborovostí. Předmět dále rozvíjí jednotlivé koncepce školního dějepisu, především projektovou výuku. Předmět hledá styčné plochy mezi jednotlivými školními předměty ? především mezi dějepisem a zeměpisem, literaturou a dalšími výchovami, jazyky, ale i přírodními vědami a moderními komunikačními technologiemi.
Student/ka se aktivě zúčastní práce v semináři. Student/ka mapuje historické poznání ve vybraném regionu, spolupracuje s paměťovými institucemi. Student/ka se orientuje v zacházení s minulosti ve veřejném prostoru. Student/ka je schopna využít znalosti zacházení s dějinami ve vybraném prostředí pro vznik mezioborového projektu založeného na objevování lokální minulosti.
Předpoklady
Student/ka absolvuje kurs Mezioborové vztahy dějepisu I. a je schopen/na připravit materiály (historické prameny) na základě základního historického výzkumu pro jejich využití ve školní praxi (školní historický pramen).

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

- Student/tka připravuje dílčí vystoupení k jednotlivým tématům ? v písemné i ústní podobě. - Student/tka se účastní diskuse jako moderátor i jako účastník. - Student/tka koordinuje svou činnost s ostatními spolužáky. - Student/tka bude analyzovat několik vzdělávacích materiálů. - Student/tka bude schopen/schopna sestavit projekt, ve kterém využije kooperaci několika témat, několika vzdělávacích oborů.
Doporučená literatura
  • ČERNÍN, David, GRACOVÁ, Blažena; STEFAN, Michael a TOMEČEK, Slavoj. Dějepis mezi vědou a vyprávěním. Ostrava. 2023.
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování jako možnost integrace obsahu vzdělávání.
  • Havlůjová Hana Najbert Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912.
  • Märc Josef. Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-257-.
  • Märc Josef. Žena jako subjekt a objekt dějepisného vyučování. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-367-0.
  • VALENTA, J. a kol. Pohledy. Projektové vyučování. Praha, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr