|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Praxe probíhá na vybraných základních školách a různých typech středních škol (pod vedením provázejících učitelů nebo prověřených vyučujících) tak, aby studující měli dostatečnou možnost proniknout do fungování škol. Studující vykonávají hospitační, a asistentskou činnost v kooperaci s vyučujícími předmětů, s vedením dané školy a pod dohledem vyučujících daného předmětu. Náslech a hospitační činnost 2. Náslech v hodinách na základní škole 3. Vyhodnocení náslechových hodin, rozbor hospitačních protokolů a návrhy dalších možných didaktických zpracování probírané látky z náslechové hodiny, případně navazující látky 4. Asistenční činnosti v průběhu praxe 7. Náslech v hodinách na gymnáziu 8.Vyhodnocení náslechových hodin, rozbor hospitačních protokolů a návrhy dalších možných didaktických zpracování probírané látky z náslechové hodiny, případně navazující látky 9.Asistenční činnosti v průběhu praxe 10.. Reflexe specifik výuky a dosahování výchovně vzdělávacích cílů na základě porovnání různých škol a vyučujících
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Studující provádějí hospitační a asistenční činnosti ve spolupráci s provázejícími učiteli, reflektují činnost svou i činnost provázejících učitelů včetně hospitované výuky, podílejí se na přípravách různých pedagogických činností provázejících učitelů. 2.5, 4.2, 5.1, 5.2, 6.1
Studenti získají znalosti o vzdělávacím obsahu a činnostech v rámci občanské výchovy a společensksých věd, schopnosti hospitace a reflexe hospitovaných hodin.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Studující absolvují průběžnou pedagogickou praxi v předepsaném rozsahu na fakultní, či spolupracující škole domluvené s příslušným oborovým didaktikem nebo na jiné škole, kterou oborový didaktik schválí. Po celou dobu praxe si vedou pedagogické portfolio, které obhájí: - záznamy a evaluace hospitovaných hodin - návrhy pro alternativní výuku, pokračování výuky - reflexi praxe, autoevaluace
|
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcově vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2007.
-
Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. Praha, 2013.
-
Belz, H. - Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.
-
bez literatury. bez literatury.
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky.). Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-8082-7.
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Od hospitace k souvislé praxi.). Hradec Králové: Gaudeamus,, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
-
Filová,H.,Šimoník,O.,Švec,V. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
-
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 2011.
-
Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele OV a ZSV.
-
MAŇÁK, J. AJ. Profesionální praktika z pedagogiky.. Brno: Masarykova univerzita,, 1992. ISBN 80-210-0471-1.
-
PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe. (Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele).. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého,, 1998. ISBN 80-7067-793-7.
-
ŠTURMA, J. Školní pedagogika - část I.. Hradec Králové: GAUDEAMUS,, 1996. ISBN 80-7041-121-X.
-
ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností.. Brno: Paido,, 2000. ISBN 80-85931-87- 7.
-
Švec, V. et. al. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996.
-
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování výcviku. Brno: Masarykova univerzita,, 1998. ISBN 80- 210-1937-9.
-
TVRZOVÁ, I. A KOL. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika.. Praha, 2002.
|