|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1.Uspořádání učiva vzdělávacích oborů a jeho vztah k výchovně vzdělávacím cílům 2. Portfolio v přípravě učitele na výuku 3. Příprava portfolia pro pedagogickou praxi 4. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách dějepisu/občanské výchovy a základů společenských věd/ německého jazyka a literatury a jejich volba v závislosti na stanovených výchovně vzdělávacích cílech 5. Způsoby ověřování naplnění výchovně vzdělávacích cílů jednotlivých aktivit i celé vyučovací hodiny 6. Význam a možnosti realizace pedagogické reflexe - pohospitační reflexe, reflexe realizované vyučovací hodiny, sebereflexe pedagoga
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Obsahové zaměření přípravného semináře k pedagogické praxi vychází z potřeby připravit studenta na průběžnou praxi a vybavit jej dostatečně teoretickými základy pro úspěšné vykonání pedagogických praxí.
Studující získají znalosti vzdělávacího obsahu občanské výchovy a základů společenských věd, německého jazyka a literatury a dějepisu a znalosti o didaktické transformaci učiva pro konkrétní stupně škol. Připraví se na průběžnou praxi na domluvené základní a střední škole, zejména na to, jak provádět hospitační a asistenční činnost, jak spolu s provázejícím učitelem plánovat a reflektovat výuku, jak vést pedagogické portfolio. 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.5, 5.1, 6.1
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Posluchači se aktivně účastní semináře, v průběhu semestru zpracují portfolio pro pedagogickou praxi, které v závěru semestru obhájí v rámci společné reflexe průběžné pedagogické praxe.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcově vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2007.
-
Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. Praha, 2013.
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky.). Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-8082-7.
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Od hospitace k souvislé praxi.). Hradec Králové: Gaudeamus,, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
-
Filová,H.,Šimoník,O.,Švec,V. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
-
MAŇÁK, J. AJ. Profesionální praktika z pedagogiky.. Brno: Masarykova univerzita,, 1992. ISBN 80-210-0471-1.
-
PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe. (Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele).. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého,, 1998. ISBN 80-7067-793-7.
-
ŠTURMA, J. Školní pedagogika - část I.. Hradec Králové: GAUDEAMUS,, 1996. ISBN 80-7041-121-X.
-
ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností.. Brno: Paido,, 2000. ISBN 80-85931-87- 7.
-
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování výcviku. Brno: Masarykova univerzita,, 1998. ISBN 80- 210-1937-9.
-
TVRZOVÁ, I. A KOL. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika.. Praha, 2002.
|