Předmět: Didaktika německého jazyka II

« Zpět
Název předmětu Didaktika německého jazyka II
Kód předmětu FF1/KDI2
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
Obsah předmětu
1. - 2. Řečová dovednost poslechu s porozuměním. 3. Řečová dovednost čtení s porozuměním. 4. - 5. Řečová dovednost mluveného projevu. 6. Řečová dovednost psaného projevu. 7. Funkce a role reálií v komunikativním interkulturním vyučování NJ. 8. Funkce a způsoby kontroly žáků, práce s jazykovými portfolii, sebeevaluace žáků. 9. Problematika státní maturitní zkoušky pro VVP německý jazyk. 10. Výuka NJ orientovaná na žáka, autonomní učení, specifické požadavky žáků.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Studující budou seznámeni se základními metodologickými postupy nabývání a rozvoje základních řečových dovedností. Důraz je kladen na propojení lingvodidaktické teorie s vyučovací praxí na příslušném typu škol, jakož i na rozvíjení dovedností v přípravě, realizaci a následné evaluaci (reflexi) vyučovací jednotky.
Studující - se orientuje v základních didaktických kategoriích, - ovládá základní lingvodidaktickou terminologii, - umí propojit poznatky z obecné a oborové didaktiky, - zná platné kurikulární dokumenty.
Předpoklady
Didaktika německého jazyka 1 (prerekvizita) Výuka němčiny jako cizího jazyka 1 (prerekvizita) Výuka němčiny jako cizího jazyka 2 (korekvizita)

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Zápočet: Vypracování seminární práce. Zkouška: Forma zkoušky je ústní. Jedná se o rozpravu nad zvoleným tématem, při níž studující prokáží teoretické znalosti i praktické dovednost. Zkouška se skládá z obsahu kurzů Didaktika německého jazyka 1, Výuka němčiny jako cizího jazyka 1, Didaktika německého jazyka 2 a Výuka němčiny jako cizího jazyka 2.
Doporučená literatura
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc, 2002.
  • Bausch, K.-R. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4., vollst. neu bearb. Aufl. ed.. Tübingen, 2003.
  • Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
  • Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2015.
  • Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha, 2011.
  • Zajícová, P. Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache.. Ostrava, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr