|
Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1 Výchova - co je a co není? 2 Výchova a vzdělávání jako etický problém 3 Výchova jako setkávání 4 Výchova jako obraz doby 5 Výchova a vzdělávání v globální realitě 6 Výchova, vzdělávání a virtuální svět 7 Závěrečné kolokvium
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je setkávat se etických otázek spojených s výchovou a vzděláváním, především v současné životní realitě. Předmět navazuje na předmět z didakticko-pedagogického základu Etické předpoklady výchovy a akcentuje více aktuální etická témata.
Studenti získají základní znalosti z filosofie a etiky výchovy, budou si prohlubovat schopnosti kritického promýšlení základních etických problémů spojených s výchovou a vzděláváním.
|
|
Předpoklady
|
Žádné
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
1. Písemná analýza vybraného a schváleného tématu. 2. Prezentace a obhájení tématu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ARENDTOVÁ, H. Krize kultury. Praha, 1994.
-
JASPERS, K. Duchovní situace doby. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1646-1.
-
Kratochvíl, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995.
-
Lipmann, M. Thinking in Education. Cambridge Univerzity Press, 2003.
-
NUSSBAUM, M. C. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha, 2017.
-
Palouš, R. Čas výchovy. Praha, 1992.
|